20-11-2012 12:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

’s Werelds grootste chocoladefabrikant Mondel?z gaat $400 mln (€313 mln) investeren in zijn keten. Het milieu, de boeren en de opbrengst moeten er allemaal op vooruitgaan.

Het Amerikaanse Mondel?z International is met een omzet van $36 mrd (€28 mrd) per jaar de grootste chocoladefabrikant ter wereld. In Nederland is het merk bekend van onder meer Oreo’s, Milka en Toblerone. Tot vorige maand opereerde het bedrijf nog onder moederbedrijf Kraft Foods.

De multinational heeft besloten om onder de titel Cacao Life $400 mln extra te investeren over een tijdsspanne van tien jaar. Daarvan gaat $100 mln (€78 mln) naar Ivoorkust, dat de meeste cacao ter wereld produceert. In het West-Afrikaanse land moet het programma de levens van 75.000 boeren verbeteren.

Mondel?z International verwacht dat er in totaal 200.000 boeren op vooruit gaan. Naast Ivoorkust, gaan de investeringen ook naar Indonesië, India, Ghana, Brazilië en de Dominicaanse Republiek.

“Ik ben trots op Mondel?z International's investering van $400 mln in Cacao Life, een onderscheidende, holistische aanpak voor duurzame cacao die een cyclus zal creëren. Van boon tot chocoladereep,” zei Tim Cofer, president van Mondel?z Europe.

Van boon tot chocoladereep

Mondelez heeft met dochtermerk Cadbury al resultaat laten zien middels een eerdere investering van $70mln (€55mln) in de waardeketen. Het beleid heeft gezorgd voor 20 procent meer opbrengst, 200 procent meer loon en 80 procent meer door de overheid gesteunde projecten.

Dat succes wil het bedrijf nu voortzetten. Daarbij zijn landbouw, gemeenschap, jeugd en milieu de vier kernwoorden van de duurzame filosofie. Mondel?z wil samenwerken met boeren om hun productiviteit te verhogen. Om dat te verwezenlijken zoekt het bedrijf contact met de gemeenschap en internationale organisaties, zoals de VN en het WWF.

Het investeert in scholing voor de jeugd en controleert op kinder- en dwangarbeid. Tot slot wil het bedrijf zorg dragen voor biodiversiteit en erosie tegengaan.

“De kern van Cocoa Life is ons streven om de levens van cacaoboeren te verbeteren,” zei Bharat Puri, Senior Vice President van Global Chocolate, een van de dochterbedrijven van Mondel?z International. “We investeren in meer dan landbouw, het gaat om het versterken van gemeenschappen als een geheel, zodat cacao producerende dorpen plekken worden waar mensen graag willen leven.”

Foto: John Loo Bron: Businessgreen