‘Consument kiest eerder voor duurzame drankverpakking’

Drankblikjes

04-08-2015 09:15 | Door: Chris Thijssen

Driekwart van de consumenten wereldwijd laat zich bij het kopen van dranken beïnvloeden door de mate van duurzaamheid van de verpakking. Maar niet alle consumenten zijn bereid daarvoor ook extra te betalen.

Dit blijkt uit onderzoek van Tetra Pak. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 consumenten in twaalf landen. Onder milieuvriendelijk verstaat Tetra Pak verpakkingen die van duurzaam gecertificeerde grondstoffen zijn gemaakt.

Wereldwijd zegt zo’n 77 procent van de consumenten dat zij eerder voor een bepaald drankproduct of -merk met een milieuvriendelijke verpakking zouden kiezen. Volgens Tetra Pak is hierbij een duidelijk verschil te zien tussen consumenten uit ontwikkelingsmarkten en ontwikkelde markten.

Van deelnemers uit China, Turkije, Brazilië en India zegt 60 procent zich bij het kopen van drankproducten te laten leiden door de milieu-informatie van de verpakking. In de VS, het Verenigd Koninkrijk en Japan ligt dit op 25 procent.

Verpakkingsinformatie

Ook blijkt dat het aantal consumenten dat op de verpakking zoekt naar informatie over de milieuvriendelijke aspecten ervan, is gestegen. In 2015 bedroeg dit aantal 70 procent, tegenover 39 procent in 2009, toen Tetra Pak het onderzoek voor het eerst hield.

In 2015 besloot 66 procent van de consumenten een bepaald product of merk niet te kopen, omdat de verpakking ervan niet milieuvriendelijk genoeg was. Dat is een stijging van 26 procent ten opzichte van 2009. Ook zegt 85 procent van de deelnemers actief te recyclen. Vergeleken met zes jaar geleden, is dat een stijging van 19 procent.

Extra betalen

Daarnaast blijken milieubewuste consumenten bereid extra te betalen voor duurzame producten. De alledaagse consument betaalt liever niet extra voor duurzaamheid, zeker als de voordelen voor hem niet duidelijk zijn.

Volgens Tetra Pak is het om die reden belangrijk om de voordelen van een milieuvriendelijke verpakking duidelijk te beschrijven op een product.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Tetra Pak | Foto:  via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken