10-12-2012 08:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een nieuw verdienmodel in de voedselindustrie - 'het bijmengprincipe' - kan verduurzaming rendabel en betaalbaar te maken. In 2020 kan het volledige vleesaanbod in de supermarkt duurzaam zijn.

Aanbod van duurzaam geproduceerd voedsel kan de standaard worden, dat is de conclusie die de Nationale DenkTank 2012 vandaag presenteert. Het DenkTank team, bestaande uit 21 talentvolle academici, heeft gedurende vier maanden gezocht naar duurzame oplossingen in de voedselketen: van boer tot consument, en van afvalstroom tot nieuwe grondstof.

Een opvallend advies van de academici is het 'bijmengprincipe': een nieuw verdienmodel in de voedselketen dat ervoor kan zorgen dat het reguliere aanbod volledig verduurzaamt. Een voorbeeld is de biologische kip die momenteel zo’n vier keer duurder is dan de reguliere kip. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het in stand houden van een aparte logistieke keten.

Door duurzamere kip in de reguliere keten 'bij te mengen' wordt deze tegen een lagere meerprijs voor de consument wél bereikbaar. Kosten worden gespreid over alle producten in het schap en boeren kunnen zo duurzaamheid geleidelijker invoeren zonder grote investeringsdrempel of afzetrisico.

Enthousiast

Eerste berekeningen van de DenkTank laten zien dat op deze manier het vleesaanbod in supermarkten in 2020 volledig duurzaam kan zijn, met een prijsstijging die voor grote groepen consumenten acceptabel is. Het bijmengprincipe kan daarnaast ook toegepast worden op ander voedsel, zoals groenten, fruit of melk.

Zowel de supermarkten, vertegenwoordigd in het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel, als de levensmiddelenindustrie (FNLI) hebben enthousiast gereageerd op het concept en gaan onderzoeken of en op welke manier dit haalbaar is.

Voedselpaspoort

Naast het nieuwe verdienmodel biedt de DenkTank ruim 20 andere concrete oplossingen voor het verduurzamen van de voedselketen. Zo moet in het ‘Voedselpaspoort’ product- en procesinformatie digitaal worden opgeslagen, zodat verwerkende schakels in de voedselketen in staat zijn de herkomst en de milieudruk van tussenproducten te achterhalen. Dat leidt tot meer inzicht in de voedselketen.

De 'Groene Gastheer' is een vast aanspreekpunt in de supermarkt die consumenten helpt bij het maken van duurzame keuzes. De gastheer of -vrouw geeft tips over producten die in dat seizoen duurzaam zijn en zorgt ervoor dat er in de supermarkt zo min mogelijk voedsel wordt weggegooid.

Voor de feestdagen lanceert de DenkTank samen met het Voedingscentrum een duurzaam en gezond menu voor de kerstweek met een lage milieubelasting. Het menu bevat nog steeds vlees en vis, maar bijvoorbeeld ook veel peulvruchten. Het menu is bedoeld als voorbeeld voor een veranderend consumptiepatroon, met grote duurzaamheidswinst tot gevolg.

25 procent

Met deze en andere oplossingen denkt De DenkTank dat Nederland 25 procent milieubelasting kan besparen ten opzichte van het huidige consumptiepatroon. In oktober berekende de DenkTank reeds een potentieel aan verduurzaming in Nederland gelijk aan een CO2-uitstoot van ruim twee miljoen auto's per jaar.

Hans Clevers, president van de Koninklijke Akademie der Wetenschappen, en Cees 't Hart, CEO van FrieslandCampina nemen vandaag de oplossingen in ontvangst tijdens de slotpresentatie van de Nationale DenkTank in Aalsmeerderbrug. De eindrapportage is vanaf vandaag ook beschikbaar via de website: www.nationale-denktank.nl.

Foto: Kerry J