‘Bedrijven kunnen de FoodBattle integreren in hun beleid’

Fruitschaal

13-08-2015 12:02 | Door: Chris Thijssen

De FoodBattle 2.0 van Wageningen UR & Biobased Research wordt volgens de organisatie toegankelijker. Ook bedrijven kunnen met behulp van deze battle hun voedselverspilling verminderen.

Na vier edities van de FoodBattle, start eind dit jaar de FoodBattle 2.0. Deze battle richt zich behalve huishoudens en overheidsinstanties ook op het bedrijfsleven. Zo kunnen bedrijven een battle voor hun medewerkers organiseren, maar ook voor klanten of relaties.

Volgens Hilke Bos-Brouwers, coördinator van de FoodBattle en onderzoeker bij Wageningen UR Food & Biobased Research, kunnen bedrijven de battle optimaal integreren in hun beleid. “Op die manier kunnen ze synergie creëren met andere initiatieven van hun organisatie, zoals duurzaam voedsel, gebruik van grondstoffen, afvalmanagement of circulaire economie”, zegt ze.

Zo heeft tijdens eerdere edities een aantal supermarkten de FoodBattle gebruikt om te experimenteren met ideeën die mogelijk een oplossing zijn om de voedselverspilling binnen het eigen proces terug te dringen.

“Bijvoorbeeld om te kijken wat het effect is als producten die tegen de houdbaarheidsdatum lopen, eerder worden afgeprijsd”, zegt Desirée Meijer, woordvoerder van FoodBattle 2.0. “Ze keken onder andere naar hoe consumenten hierop reageren en tot hoeveel minder verspilling in de winkel dit leidt.”

Toegankelijk

Volgens de ontwikkelaars, Wageningen UR Food & Biobased Research, Voedingscentrum en Milieu Centraal, wordt de komende editie toegankelijker voor groot publiek. Dit heeft onder andere betrekking op het tijdstip waarop de FoodBattle kan worden gehouden.

“Tot nu toe waren er vaste periodes waarop de battles plaatsvonden, in het voorjaar en najaar”, zegt Meijer. “Straks kunnen organisaties zelf bepalen wanneer ze een FoodBattle houden.”

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: FoodBattle | Foto: Håkan Dahlström, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken