Fabrikant Häagen-Dasz steekt $ 100 mln in CO2-reductie​

03-09-2015 07:54 | Door: Chris Thijssen

Voedingsmiddelenfabrikant General Mills is van plan om zijn CO2-uitstoot de komende tien jaar met 30 procent te verminderen. Om dat te bereiken, werkt het concern samen met leveranciers en partners.

General Mills, in Nederland vooral bekend van ijsmerk Häagen-Dazs, investeert meer dan $ 100 miljoen in energie-efficiëntie en schone energie. Deze investering is in lijn met de inspanningen die het bedrijf vanaf 2005 levert om zijn uitstoot te verminderen. De afgelopen tien jaar wist het voedingsconcern de uitstoot van de eigen activiteiten met 13 procent te verlagen.

Vanaf nu zegt General Mills nog intensiever te gaan samenwerken met zijn partners om de gestelde duurzaamheidsdoelen te bereiken. Bijna twee derde van de totale uitstoot van broeikasgassen van het bedrijf wordt veroorzaakt buiten de directe eigen activiteiten.

Telers en leveranciers

“Onze grootste milieu-impact komt van buiten onze vier muren. De impact is het grootst bij onze landbouw-, ingrediënten- en verpakkingspartners”, zegt Ken Powell, CEO van General Mills, in een persbericht. 

Om tegen 2020 30 procent minder CO2 uit te stoten, slaat het bedrijf daarom de handen ineen met telers, leveranciers en industriële partners.

Duurzame ingrediënten

Daarnaast beloofde General Mills in 2013 om in 2020 zijn tien belangrijkste ingrediënten volledig duurzaam te verkrijgen. Deze ingrediënten vertegenwoordigen 50 procent van de totale inkoop van ruwe materialen en hebben volgens het bedrijf een grote invloed op de totale voetafdruk.

Om dit te bereiken, werkt General Mills samen met landbouwers verder aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen. Hiermee mikt het bedrijf op een emissiereductie van broeikasgassen, een beter waterbeheer en een betere kwaliteit van de bodem.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: General Mills | Foto: Miwok, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Voeding & Dranken

Nieuws over voeding en dranken

Aanbod van gezond eten is van belang om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden. Hierbij spelen vitaminen een grote rol, maar ook eiwitrijke voeding is van belang. Producenten van voedsel en dranken werken aan productiemethoden voor producten die duurzaam worden geproduceerd, langer houdbaar zijn en voldoende voedingsstoffen bieden. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Voeding & Dranken