01-02-2013 13:24 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Rank a Brand beoordeelde de tien grootste restaurantketens in Nederland op duurzaamheid. La Place prijkt bovenaan de lijst.

Met het B-label krijgt La Place het predikaat ‘goed op weg’, wat aangeeft hoe slecht het is gesteld met bedrijven die minder goed scoorden. Rank a Brand, een Europese vergelijkingssite, reikte de titel uit vanwege het gebruik van biologische zuivel en vlees. Daarnaast hebben de geserveerde koffie, thee, cacao en bananen het Fairtrade-keurmerk.

Het duurzaamheidsgehalte van de koffie bij La Place stopt niet bij het keurmerk. De keten zamelt overgebleven koffieprut in en verkoopt die aan GRO Holland. Dit bedrijf kweekt op het koffieresidu verse oesterzwammen die weer verkocht worden aan La Place. Zo is de cirkel rond.

Verbeterpunten

Rank a Brand ziet veel mogelijkheden tot verbetering. Zo kan La Place meer doen om zijn CO2-uitstoot, voedsel- en afvalverspilling terug te dringen. Andere merken bakken er echter een stuk minder van.

“Kleuterstapjes,” zo noemt Rank a Brand de duurzame maatregelen die McDonald's neemt. Het merkt blaast hoog van de toren over dierenwelzijn en milieu, maar de organisatie ziet nauwelijks concrete stappen. Collega burger bakker Burger King maakt het echter een stuk bonter. De keten zegt ook dierenwelzijn en milieu hoog in het vaandel te hebben staan, maar de vergelijkingssite ziet dat nergens in terug.

Domino’s Pizza werd ondanks het gebruik van elektrische scooters afgestraft vanwege gebrek aan transparantie. Zo communiceert de onderneming niet over het gebruik van Fairtradeproducten en CO2-voetafdruk. De keten eindigde op de laatste plek.

Bron: Rank a Brand

Foto: L.Edsel