29-09-2015 16:22 | Door: Chris Thijssen

PepsiCo heeft sinds 2010 niet alleen zijn milieuvoetafdruk verkleind, maar ook bespaard op kosten. In vier jaar tijd bespaarde de producent door duurzaamheidsmaatregelen honderden miljoenen.

PepsiCo startte in 2010 verschillende duurzaamheidsprogramma’s op het gebied van water, energie, verpakkingen en afval. 

De duurzame maatregelen die PepsiCo in 2010 heeft opgesteld, zouden het bedrijf een besparing van meer dan $ 375 mln hebben opgeleverd.

Watergebruik

Deze besparing hangt onder andere samen met een vermindering van het watergebruik met 23 procent ten opzichte van het uitgangsjaar 2006, waarmee de producent in 2014 ongeveer $ 17 mln bespaarde.

Ook het gebruik van alternatieve brandstoffen, elektrische transportwagens en een groener wagenpark voor het personeel leverde het concern besparingen op. De frisdrankproducent gebruikte ruim 60 miljoen kilo gerecycled Pet-materiaal voor verpakkingen en flessen. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van 2013.

In totaal heeft PepsiCo de energie-efficiëntie van zijn operaties in 2014 in totaal met bijna 16 procent vebeterd, vergeleken met 2006.

Ondersteuning leveranciers

De inspanningen van PepsiCo zijn onderdeel van de Performance with Purpose van het bedrijf. Met deze missie streeft de producent naar de integratie van duurzaamheid in zijn bedrijfsstrategie en naar een positieve impact op maatschappij en milieu.

De prestaties op dit gebied zijn te vinden in het duurzaamheidsrapport en het Global Reporting Initiative-rapport van PepsiCo over 2014. Hierin kondigt de producent ook het Sustainable Farming Initiative (SFI) aan.

Met dit initiatief, dat zich richt op kwekers in verschillende landen, wil het bedrijf zijn leveranciers ondersteunen bij het implementeren van duurzame landbouwactiviteiten.

Bron: PepsiCo | Foto: PepsiCo