NASA: Tropische ecosystemen versterken opwarming aarde

25-07-2013 10:34 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA waarschuwt dat bij stijgende temperaturen tropische ecosystemen de opwarming van de aarde zullen versnellen.

Wetenschappers van de NASA concluderen dat tropische ecosystemen significante hoeveelheden CO2 kunnen loslaten in de atmosfeer als de temperatuur van de aarde stijgt. Ook neemt de opname van CO2 uit de lucht sterk af bij hogere temperaturen. Daarmee ontstaat een zichzelf versterkend effect.

“Wat we hebben geleerd is dat – ondanks droogtes, overstromingen, vulkaanuitbarstingen, El Nino en andere voorvallen – de aarde opvallend consistent is in het reguleren van variaties in de CO2-concentraties in de lucht,” zegt Weile Wang, NASA-onderzoeker en eerste auteur van de studie die is verschenen in Proceedings of the National Academy of Studies.

Tijdbom

Dat lijkt echter alleen voorlopig zo te zijn. NASA wijst erop dat het onderzoek de carbon-climate-feedback-hypothese ondersteunt. Deze hypothese stelt dat door de opwarming van de aarde meer CO2 zal vrijkomen uit vegetatie en bodem. Dit versnelt op zijn beurt weer de opwarming van de aarde.

Het NASA-onderzoek verschijnt gelijktijdig met resultaten van een Rotterdams onderzoeksteam. In het tijdschrift Nature waarschuwden zij voor grote hoeveelheden methaan die nu nog onder de poolkap zitten opgesloten. Methaan is een zeer sterk broeikasgas. Bij het smelten van de Noordpool kan dat methaan vrijkomen, waardoor de opwarming van de aarde ook weer versneld wordt.

Een van de onderzoekers noemde de Noordpool ‘een tikkende tijdbom’.

Foto: Kim Seng via Flickr.com

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Nieuws over zorg en welzijn

Op deze sectorpagina vindt u de belangrijkste duurzame ontwikkelingen en het laatste nieuws op het gebied van zorg en welzijn. DuurzaamBedrijfsleven geeft inzicht in de laatste innovaties op het gebied van de duurzame zorgsector, zoals e-health, elektronische butlers en zorgrobots. Ook brengen we nieuws over medische doorbraken en proces-  en productverbeteringen in de zorgbranche, zoals de maatregelen die ziekenhuizen kunnen nemen om bijvoorbeeld voedselverspilling tegen te gaan en energie te besparen.

Sector Zorg & Welzijn