21-11-2013 08:14 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Statistisch gezien kan het helemaal niet. Toch blijkt het selecte gezelschap van de Duurzame Jonge 100 - een lijst van 100 getalenteerde, duurzame jongeren - voor het overgrote deel uit ondernemers te bestaan.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat in Nederland 14 tot 15 procent van de beroepsbevolking ondernemer is. Het is bijna onmogelijk dat die verhouding ook geldt voor een willekeurige lijst van 100 jongeren. Per slot van rekening, jongeren zijn toch alleen maar bezig met studeren, whatsappen en uitgaan?

Dat blijkt een misvatting. Uit de vorige week gepubliceerde lijst van 100 aanstormende, duurzame talenten blijkt 70 procent ondernemer te zijn. Het is dan ook niet zomaar een lijst. De DJ100 was een zoektocht naar 100 duurzame jonge rolmodellen van Nederland. De horizontale ranglijst, wat wil zeggen dat er geen volgorde is aangebracht, is samengesteld uit meer dan 300 genomineerden.

Het heft in handen

Volgens de initiatiefnemers is de conclusie duidelijk: "De jonge generatie wacht niet op duurzame verandering maar neemt zelf het heft in handen."

Dat sentiment wordt onderstreept door Willemijn Verloop, oprichter van Social Enterprise Nederland en War Child. "Als ik naar de DJ100 kijk wordt één ding duidelijk: jongeren omarmen sociaal ondernemen. 70 procent van de genomineerden is sociaal ondernemer. Eigenlijk verbaast dat me niet. Juist jonge mensen weten dat oplossingen die zich staande houden in de markt het verschil kunnen maken."

Fases

Die ondernemingen zijn in verschillende fases van ontwikkeling. Zo startte Faranak Mirjalili een succesvolle vintage modeshop en werkt ze met haar eigen labelsysteem aan de verduurzaming van de kledingindustrie. Boyan Slat bedacht een innovatieve oplossing om plastic uit de oceanen te vissen en moet nog hard werken om zijn droom te realiseren.

Ook zijn er jonge mensen die duurzame verandering realiseren in het bedrijfsleven, zoals Paulette van Ommen, bij EY verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid. Adrian de Groot Ruiz zet zich met True Price in om de werkelijke kosten van milieu- en maatschappelijke impact te verwerken in de productprijzen van grote bedrijven. Ook hoofdredacteur Mark Beumer van DuurzaamBedrijfsleven.nl en projectmanager van The Green Quest stond in de lijst.