20-12-2013 12:48 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Bijna alle bedrijven erkennen het belang van verduurzaming. Weinig slagen er echter in bewustzijn te vertalen naar actie.

Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek onder meer dan 1.800 bedrijven.

Het rapport, met de naam Sustainability’s Next Frontier: Walking the Talk on the Sustainability Issues that Matter Most, is uitgebracht door MIT Sloan Management Review en de Boston Consulting Group (BCG).

90 procent van de onderzochte bedrijven gelooft dat een bedrijfsstrategie georiënteerd op duurzaamheid van essentieel belang is en een concurrentievoordeel oplevert. 60 procent van de bedrijven acht milieu- en sociale kwesties van groot belang, terwijl slechts 40 procent dat ook concreet maakt. Slechts 10 procent van de bedrijven geeft aan de problemen volledig aan te pakken.

Die 10 procent die wel aandacht geeft aan duurzaamheid, verschilt op verschillende manieren van de rest van de onderzochte bedrijven. Het rapport stelt dat de verduurzamers  een duidelijke duurzaamheidsstrategie hebben en deze kwesties hoog op de agenda plaatsen. Verder ontwikkelen zij een duidelijke business case voor initiatieven gerelateerd aan duurzaamheid. Ook veranderen zij hun bedrijfsmodel om problemen omtrent duurzaamheid aan te kunnen pakken.

Bron: MitSloan

Foto: webted via Flickr