13-05-2014 12:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het onderwijs moet zich meer richten op duurzaamheid. Dat zegt Arjen Wals van de Wageningen Universiteit.

De eindexamens in Nederland zijn begonnen, maar zitten daar wel de juiste vragen bij? Nee, vindt Arjen Wals, hoogleraar Sociaal Leren en Duurzame Ontwikkeling aan de WUR. “Onze examens zijn gemaakt voor het testen van denkvaardigheden en basiskennis. Duurzaamheidsvraagstukken gaan over meer”, zei hij in het radioprogramma BNR Duurzaam.

Wals schreef met drie collega’s een artikel voor het wetenschappelijk tijdschrift Science. Het is de eerste keer dat Science aandacht besteedt aan duurzaamheidsonderwijs. Volgens de onderzoekers staat het onderwijs over duurzaamheid los van de lesstof voor vakken als wiskunde, biologie, economie en natuurkunde. Dat heeft grote gevolgen. Het onderwijs gaat bijvoorbeeld niet goed om met discussies over klimaatverandering, wat zorgt voor gevoelens van machteloosheid en apathie bij leerlingen.

In de lesmethode is nauwelijks ruimte om over de eigen grenzen heen te kijken. Problemen met duurzaamheid hebben hun oorsprong in de samenleving, en juist dat wordt vaak buiten beschouwing gelaten. Zo worden leerlingen volgens Wals niet gestimuleerd om oplossingen te vinden.

Mobieltje

Het kan ook anders. Het team onderzocht onderwijssystemen van zo’n 80 landen, en daar zijn wel degelijk koplopers te vinden. Wals noemt Finland, waar scholen de eigen omgeving benutten voor het onderwijs. “Ze gebruiken de vakinhoud bij het oplossen van de vragen die in die omgeving opborrelen.”

Hoe dat kan werken, illustreert hij met een praktisch voorbeeld: “Vraag leerlingen hun oude mobieltje mee naar school te nemen, en laat ze dat eens uit elkaar halen. Welke onderdelen zitten erin en welke metalen? Hoe zijn die metalen gewonnen? Wat veroorzaakt prijsstijgingen? Wat doen die metalen met het milieu als ze erin terugkomen? Wat gebeurt er met het grondwater, de biodiversiteit? Je kunt het hele duurzaamheidsvraagstuk koppelen aan dat mobieltje.”

Het Nederlandse onderwijs mag op de schop, als het aan Wals ligt. “Het gaat niet om meer inhoud, maar om anders organiseren. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) moet meer ruimte creëren voor dit soort integreerde projecten.” Volgens de onderzoekers kan de ICT-sector hierbij een belangrijke aanjager zijn.

Bron: BNR Duurzaam, Het Groene Brein