19-09-2012 12:38 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Europese Commissie heeft besloten dat de IMO, een onderdeel van de VN, te langzaam handelt op het gebied van CO2-reductie binnen de internationale scheepvaartsector.

"Hoewel de International Maritime Organization de beste organisatie is om de uitstoot van broeikasgassen door internationaal scheepsverkeer te reguleren, reageert ze te langzaam op een steeds urgenter wordende situatie”, zegt Elina Bardram, hoofd van de internationale CO2-markteenheid van de Europese Commissie. Al ruim een decennium wordt er gepraat zonder resultaat.

Maatregelen

Internationaal scheepsverkeer is verantwoordelijk voor drie procent van de CO2-uitstoot. In 2050  zullen de schepen twee keer zoveel uitstoten.  De Europese Commissie wil een andere koers uitzetten en denkt daarbij aan verschillende maatregelen, zoals metingen, rapportages, controle en nieuwe technische standaarden. Interessant is dat de commissie ook overweegt om het Emission Trading System (ETS) toe te passen in de scheepvaart.

Bardram benadrukt dat er geen maatregelen komen die discriminerend werken of tot verstoring van de markt leiden. "Ik zie het belang in van een gelijk speelveld binnen Europese Unie en het geven van een stimulans in de goede richting, zodat we kunnen presteren.’’

De voorzitter van IMO, Andreas Chrysostomou, erkent de urgentie van het probleem. Hij zegt te zijn begonnen met het evalueren van mogelijkheden tot een internationaal marktsysteem. Daarnaast heeft IMO verplichte efficiëntiemaatregelen geïntroduceerd.

Bron: Bloomberg

Foto: Jack Zalium