11-10-2012 14:35 | Door: Manon Entius

Blauw is beter dan groen. Er zijn kansen genoeg voor duurzame ondernemers in de blauwe economie. Maar bedrijven moeten bereid zijn om risico te nemen. 

Als het aan Gunter Pauli ligt, duurzaamheidsexpert en auteur van het boek ‘De blauwe economie’, gaat de groene economie niet ver genoeg. Het is duur, gesubsidieerd en er zijn teveel belastingen. De blauwe economie staat voor innovatie, competitie en banen. “Groen is het beste wat we konden bedenken, maar we moeten het beter doen”, verklaarde Pauli tijdens het tienjarig bestaan van duurzaam keurmerk UTZ Certified.

Groen is het beste wat we konden bedenken, maar we moeten het beter doen.

“Bedrijven moeten  beyond the obvious gaan.” Er moeten nieuw standaarden worden gezet. Dit houdt in: nul vervuiling, nul verbranding en nul ongelimiteerde mijnbouw. “Dit lijkt fantasie, maar het moet de realiteit worden. We kunnen geen genoegen nemen met minder. Iemand die steelt krijgt gevangenisstraf, iemand die een beetje steelt ook. Waarom krijgen vervuilers straf, maar diegene die iets minder vervuilen onderscheidingen?”

Keurslijf

Beter dan groen is blauw. Pauli noemt zijn visie ‘de blauwe economie’. Volgens hem zijn mensen zijn zich niet bewust van de overvloed die onze natuur te bieden heeft. Bedrijven zouden zich van het keurslijf moeten ontdoen en zich niet langer op één kernactiviteit moeten richten. Ondernemerschap is belangrijk. “Het draait om de vraag, wat heb ik, wat kan ik ermee doen?”. Een bedrijf dat koffie produceert kan op de resten van koffiebonen ook paddestoelen telen. Als de vraag naar koffie afneemt heeft een boer altijd nog zijn paddenstoelenhandel. En er hoeft niets te worden weggegooid.

Waarom krijgen vervuilers straf, maar diegene die iets minder vervuilen onderscheidingen?

Ter illustratie noemt Pauli het Nederlandse bedrijf Green Recycled Organics (GRO Holland). Wekelijks zamelen zij de koffieprut in van restaurantketen La Place. Deze koffieprut wordt gebruikt als vruchtbare voedingsbodem om biologische oesterzwammen op te kweken, welke vervolgens weer door La Place gebruikt worden in hun gerechten.

Gedeelde visie

Het klinkt haast allemaal te mooi om waar te zijn. Daarom rijst de vraag waarom ondernemers niet massaal in de blauwe economie springen. Het antwoord van Pauli doet denken aan de uitspraken die  zonne-energie entrepreneur Danny Kennedy onlangs deed in gesprek met DuurzaamBedrijfsleven.nl. Volgens Kennedy zijn “alle condities voor een revolutie van zonne-energie al op zijn plek. Maar mensen moeten het gewoon gaan doen”. In Pauli’s woorden: “Alle omstandigheden lijken de overgang naar de blauwe economie gunstig gestemd, maar we hebben ondernemers nodig die risico durven te nemen, ondernemers die het beter willen doen”.

We hebben ondernemers nodig die risico durven te nemen, ondernemers die het beter willen doen.

Om het sneeuwbaleffect in gang te zetten is het volgens Pauli belangrijk dat we mensen bewust maken van de mogelijkheden.  “Vijf landen in Afrika laten al zien dat het kan.” Grote bedrijven moeten de mogelijkheden en bewijzen onder ogen krijgen. De economische crisis kan in dit geval als katalysator werken. “De mens verandert als hij in een crisis zit, of als hij een visie heeft. Bedrijven kunnen dit ook”.

Foto: Cea.