30-10-2012 15:58 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 De Nederlandse film ‘Global Chains’, over duurzaamheid in de voedselindustrie, heeft op een internationaal bedrijfsfilmfestival een tweede prijs gewonnen.

De bedrijfsfilm gesponsord door Rabobank gaat over uiteenlopende uitdagingen die de voedselindustrie voor zich heeft. Het ‘International Corporate Filmfestival’ werd voor de derde keer georganiseerd in het mondaine Cannes. De eerste prijs ging naar ‘A Day of Reflection,’ een film over de gezond- en veiligheidsproblemen van de werknemers van de het op een na grootste mijnbouwbedrijf.

Global Chains, winnaar van de zilveren dolfijn, laat woordvoerders van cacaoproducent Cargill, vissersbedrijf Heiploeg, producent van kalfsvlees Van Drie Group, en detailhandelgigant Ahold aan het woord. Alle vier de bedrijven zien zichzelf geconfronteerd met een verdubbeling van de vraag naar voedsel de komende veertig jaar. Elk zoeken ze naar aparte manieren om nu duurzaam om te gaan met hun product, zodat ze over veertig jaar nog steeds aan de vraag kunnen voldoen.

People Planet Profit

De problemen van de bedrijven lopen sterk uiteen. Garnalenvisser Heiploeg kampt met zwaar beschadigde zeebedden, doordat veel visnetten over de zeebodem worden gesleept. Daarom zet Heiploeg in op speciale netten die boven de bodem blijven, zodat die wordt gespaard. Daarnaast bespaart het bedrijf op transportkosten door bedrijfsactiviteiten dichter bij afneemgebieden te plaatsen.

In de bio-industrie hebben veel kalveren een slecht leven doordat die dicht op elkaar worden gezet in de stallen en transportwagens. Van Drie Group probeert het leven van kalveren te veraangenamen door stallen te bieden met meer licht en ruimtes waar koeien in groepen staan in plaats van alleen.

Transparantie

Zoals een goede bedrijfsfilm betaamt is de strekking positief. Dat er nog grote stappen in het verduurzamen van de voedselketen moeten worden gezet is duidelijk. Toch is het goed om te zien dat Nederlandse bedrijven het voortouw nemen.

Transparantie is daarbij het sleutelwoord. In Global Chains laat Ahold zien dat het van elk product precies wil weten waar het vandaan komt. Daarbij zal het bedrijf ongetwijfeld voor verrassingen komen te staan. Zolang een bedrijf transparant is over gestelde doelen en voorgenomen stappen om alsnog die keten te verduurzamen, is er echter weinig reden tot klagen.

Foto: Cannescorperate