14-07-2015 09:43 | Door: Laura Fransen

Een Nederlandse crowdfundingscampagne voor innovaties in de zorg heeft binnen zes weken € 193.000 opgehaald. Initiatiefnemer NLC helpt met het geld wetenschappelijke zorginnovaties de markt op.

Met € 193.000 heeft fondsenwerver NLC al 125 procent van het doelbedrag binnen. Volgens de investeerder bereikt een groot aantal wetenschappelijke zorginnovaties de markt niet, door een gebrek aan ondernemerschap. Om hier verandering in te brengen, investeert NLC sinds 2014 in veelbelovende innovaties. Samen met de uitvinders ontwikkelt het bedrijf een business plan voor het opbouwen van een goed lopende onderneming ter ondersteuning van het product.

De focus van NLC ligt bij innovaties in e-health, robotica en medische apparatuur. Het bedrijf onderscheidt zich van reguliere investeerders door in een heel vroeg stadium in te stappen. In ruil voor de vroege investering wordt de fondsenwerver mede-oprichter van de onderneming. “Werken voor aandelen biedt voor beide partijen uitkomst”, zegt initiatiefnemer Bert-Jan Millenaar tegen de nieuwswebsite Skipr. “Wij staan hierdoor schouder aan schouder met de uitvinder; wij hebben er immers zelf ook alle belang bij dat de uitvinding succesvol wordt.”

Onlangs zette een aantal succesvolle Nederlandse MedTech-bedrijven een zorginnovatiefonds op vanuit dezelfde gedachte als NLC. Het nieuwe fonds moet € 12 mln vrijmaken voor de financiering van innovatieve start-ups in de zorg.

De crowdfundingscampagne van NLC loopt nog tot 31 juli 2015. Met elke €75.000 die wordt opgehaald, kan de investeerder één zorginnovatie de markt op helpen. 

Bron: Skipr, NLC | Foto: MilitaryHealth, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)