15-07-2015 09:02 | Door: Laura Fransen

Ondernemers in de medische technologie hebben moeite om hun innovaties de markt op te krijgen. Problemen op het gebied van investeringen, regelgeving en het bereiken van de doelgroep staan doorbraken in de weg.

Dat stelt het Radboudumc naar aanleiding van een onderzoek onder 34 van de 400 Nederlandse MedTech-bedrijven. De bedrijven spelen een grote rol bij het daadwerkelijk toepassen van kennis die binnen academische instellingen is ontwikkeld. Financiering vormt het grootste obstakel. Bijna de helft van de bedrijven geeft aan problemen te hebben bij het vinden van voldoende investeerders voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie.

Naast een gebrek aan enthousiasme bij investeerders, is ook het overtuigen van medische professionals, inkoopafdelingen van ziekenhuizen en zorgverzekeraars vaak moeilijk. Tot slot noemen de bedrijven de wet- en regelgeving waaraan nieuwe technologieën moeten voldoen, als obstakel voor de snelle marktintroductie.

Netwerk

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau MedValue, een dochteronderneming van het Radboudumc. Richard van den Broek, directeur van MedValue, over de resultaten: “Het is eigenlijk raar dat innovaties met verbeterpotentie zoveel moeite hebben om bij de patiënt te komen.”

Maroeska Rovers, hoogleraar Evidence Based Surgery bij het Radboudumc, ziet mogelijkheden voor het ziekenhuis om bij te dragen aan een oplossing. “Het Radboudumc kan een deel van de obstakels voor bedrijven wegnemen door haar netwerk in te zetten om partijen bij elkaar te brengen”, zegt ze in een persbericht.

Het Radboudumc is niet de eerste partij die de obstakels voor MedTech-bedrijven signaleert. Een aantal bedrijven die actief zijn in die sector, zette onlangs zelf een zorginnovatiefonds op dat financiering moet opleveren voor innovatieve start-ups in de zorg. Investeerder NLC helpt wetenschappelijke zorginnovaties de markt op met behulp van crowdfunding

Bron: Radboudumc | Foto: Commander, U.S. 7th Fleet, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)