15-07-2015 12:01 | Door: Laura Fransen

Vanuit een kantoorruimte in de Groene Bocht in Amsterdam werken Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly aan het verduurzamen van de tampon-markt. Hun biologische tamponmerk Yoni moet vooral de discussie aanzwengelen.

Yoni’s producten zijn gemaakt van 100 procent GOTS-gecertificeerd biologisch katoen. Het materiaal is geproduceerd met een zo laag mogelijke milieu-impact, niet gebleekt met chloor en parfumvrij.

In tegenstelling tot veel reguliere tampons, maandverband en inlegkruisjes, bevatten Yoni’s producten geen synthetische stoffen. Behalve beter voor het milieu, is dit volgens de start-up ook beter voor de gezondheid, met minder risico op irritatie en infecties.

Het potentiele gezondheidsrisico was voor mede-oprichter Mariah Mansvelt Beck in 2011 een reden om onderzoek te doen naar alternatieven voor reguliere tampons. Samen met Wendelien Hebly verdiepte ze zich in de ingrediënten van de tampons die ze al jarenlang gebruikte. Ze verbaasden zich over de synthetische componenten, het gebruik van chemicaliën en het gebrek aan transparantie over de ingrediënten. Als reactie hierop richtten ze begin 2014 samen Yoni op.

Yoni

ASN Bank Wereldprijs

Nog in hetzelfde jaar was Yoni een van de winnaars van de zevende editie van de ASN Bank Wereldprijs. De start-up won in de categorie Eerlijke handel, eerlijke mode en eerlijke voeding. Volgens Mansvelt Beck heeft de winst veel betekend voor de ontwikkeling van het beginnende bedrijf. Met de geldprijs van € 10.000 konden de oprichters een website en webwinkel lanceren.

Ook de begeleiding in aanloop naar de grote finale was van grote waarde. “We kregen toegang tot een netwerk van experts en konden vragen stellen over zaken als PR en financiën”, vertelt de oprichter. Ook de publiciteit rondom de Wereldprijs heeft Yoni flink geholpen. “Het effect van een tweet van ASN over Yoni zagen we meteen terug in het verkeer op de website.”

Dat er misschien nog wel duurzamere opties zijn, zoals herbruikbare menstruatiecups, doet volgens Mansvelt Beck niets af aan Yoni’s doelen. “Yoni is misschien niet de allerbeste optie, maar het is een stap in de duurzame richting”, stelt ze. “We willen heel graag de kennis overbrengen, zodat vrouwen zelf een keuze kunnen maken.”

Volgens de oprichter is het bij veel vrouwen nog onbekend dat die keuze er is. Yoni is in Nederland namelijk niet het eerste merk dat tampons van biologisch katoen aanbiedt. Toch hadden de oprichters er nog nooit van gehoord. Daar moet Yoni verandering in brengen.

Ambitie

Op de korte termijn richt de onderneming zich op het opschalen van de verkoop, zowel online als offline. Momenteel liggen de duurzame tampons, maandverband en inlegkruisjes alleen bij Marqt en kleine verkooppunten zoals drogisterijen in het schap. Yoni is in gesprek met grotere retailers om hier verandering in te brengen. Ook breidt het bedrijf het aanbod dit najaar uit met twee nieuwe tamponvarianten om zo meer keuze te bieden.

“We hebben altijd internationale ambities gehad.”

In de toekomst wil Yoni ook de buitenlandse markt op. “We hebben altijd internationale ambities gehad”, zegt Mansvelt Beck. “We willen eerst in Nederland opschalen en de benodigde kennis opdoen. Met die basis kunnen we dan naar het buitenland.”

Marktaandeel

Een overstap van grotere producenten naar biologisch katoenen tampons ziet Mansvelt Beck binnenkort nog niet gebeuren. “Daarmee zitten ze hun bestaande producten in de weg”, zegt ze. Ook is het wereldwijde marktaandeel van biologisch katoen met minder dan 1 procent nog te klein om de interesse te wekken, stelt ze. Volgens de Yoni-oprichter zou dat bij 5 procent kunnen veranderen.

Tot die tijd hoopt de start-up vooral de discussie aan te zwengelen over een onderwerp waar veel duurzame winst te behalen valt. Naar schatting gebruiken vrouwen gemiddeld 11.000 tampons in hun leven.

De inschrijving voor de ASN Bank Wereldprijs 2015 opent op 3 augustus. Deelnemers kunnen hun project aanmelden via de website

Foto's: Yoni