10-08-2015 18:02 | Door: Fitria Jelyta

Het Lean managementsysteem van Toyota maakt operatiekamers efficiënter voor gebruik. Hierdoor wordt de tijdsduur van operaties verminderd en de zorgkwaliteit verbeterd.  

Dat meldt het Kaiser Health News (KHN). Lean management is een systeem van autofabrikant Toyota om verspilling van tijd, mankracht en materiaal in productieprocessen te elimineren.

Met het Lean managementsysteem wil het Los Angeles Harbour-UCLA Medical Center samen met Toyota, medische behandelingen standaardiseren en verbeteren.

Door de toepassing van het Lean managementsysteem kunnen ziekenhuismedewerkers efficiënter gebruikmaken van operatiekamers. Zo worden alle instrumenten voorzien van labels en in vindbare plekken opgeborgen, waardoor de tijdsduur van operaties vermindert. Ook kunnen wachttijden voor patiënten drastisch worden teruggebracht met behulp van het Toyota-systeem.

 ‘Vangnetklinieken’

Zelfstandige klinieken in Seattle en Wisconsin passen het Lean managementsysteem al toe. Nu wordt het systeem toegepast in de zogeheten ‘vangnetkliniek’. Een vangnetkliniek zoals het Los Angeles Harbour-UCLA Medical Center, biedt in de Verenigde Staten geneeskundig hulp aan mensen die weinig middelen hebben.

Door de wet voor betaalbare zorg, Obamacare, hebben meer patiënten toegang tot zorgverzekeringen. Hierdoor kunnen ze steeds meer kiezen voor zelfstandige klinieken. Met de toepassing van het Lean managementsysteem wil de kliniek haar positie tegenover de zelfstandige klinieken versterken en het aantal ziekenhuisbezoeken behouden.

Bron: Kaiser Health News | Foto: Ruhrfisch, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)