16-09-2015 13:34 | Door: Fitria Jelyta

Het Radboud Universitair Medisch Centrum introduceert een nieuwe smartphone-app die diabetespatiënten verbindt met zorgverleners. Hiermee zijn patiënten beter in staat om zelfzorg uit te voeren.

Het systeem bestaat uit een mobiele app en een online gemeenschap. Met de app kunnen patiënten met diabetes type 1 zelf hun gezondheidsdata invoeren en bijhouden, via draadloze glucosemeters en activiteitmonitors.

De gegevens kunnen via een digitaal cloudplatform gedeeld worden met zorgverleners en andere patiënten. Dit maakt het mogelijk om feedback te krijgen van zorgverleners, en ervaringen te delen met andere patiënten. Zo reduceren diabetespatiënten hun ziekenhuisbezoeken.

De app biedt doorlopend toegang tot bloedsuikerwaarden, insulinegebruik en voeding. Daarnaast biedt de app thuis en onderweg coaching, op basis van de ingevoerde gegevens.

Prototype

Volgens het Radboudumc nemen diabetici dagelijks tot 180 beslissingen met betrekking tot onder meer het bloedsuikerniveau, lichaamsbeweging en voedingskeuzes.

Dit neemt veel tijd in beslag, ook omdat patiënten voor veel van die besluiten met verschillende zorgverleners moeten communiceren. Met de smartphone-app worden diabetespatiënten in staat gesteld om zelf de regie te nemen over hun eigen gezondheid. 

Het prototype van de app is ontwikkeld door het Radboudumc, in samenwerking met Philips en Salesforce. De organisaties verwachten voor het eind van dit jaar de app te evalueren en beschikbaar te maken op bepaalde markten. Verder hebben de partijen plannen om vergelijkbare oplossingen te introduceren voor andere chronische ziektes.

Bron: Radboudumc, Philips | Foto: Philips (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)