Snel alternatief toont bacteriën in aarde, lucht en water

soil sample

11-10-2015 09:14 | Door: Fitria Jelyta

Amerikaanse en Israëlische wetenschappers hebben een systeem ontwikkeld dat ziekteverwekkers snel aantoont in aarde, lucht en water. Binnen 24 uur laat het systeem zien welke schadelijke bacteriën deze bronnen bevatten.

De wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de Ben-Gurion University (BGU) hebben naar eigen zeggen het eerste systeem ontwikkeld dat concentraties van pathogenen in verschillende bronnen als aarde, water en lucht aantoont.

Zo hebben de onderzoekers salmonellabacteriën in aardemonsters binnen 24 uur ontdekt. Traditionele methodes om aarde te testen op ziekteverwekkers doen dit binnen vier tot vijf dagen. Daarnaast hebben de wetenschappers met de methode schadelijke stoffen ontdekt in de luchtstofdeeltjes van een afvalwaterzuiveringssysteem.

Het systeem bestaat uit een combinatie van bestaande micro- en moleculair biologische testen. Volgens de onderzoekers is het systeem ook een goedkoop en efficiënt alternatief om bronnen op ziekteverwekkers te testen.

Legionella

In tegenstelling tot traditionele methodes, heeft het systeem minder monsters nodig om aan te kunnen tonen of het bacteriën bevat die schadelijk zijn voor de gezondheid.

De wetenschappers willen het systeem verder ontwikkelen om ook legionellabacteriën en ziekenhuisbacteriën te kunnen aantonen. Verder moet het systeem bacteriën aantonen die voedselvergiftiging veroorzaken.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: Phys | Foto: Natural Resources Conservation Soil Health Campaign, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Fitria Jelyta

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Zorg & Welzijn, Bouw & Infrastructuur en Vastgoed & Architectuur. Altijd op zoek naar innovaties die processen optimaliseren.

Nieuws over zorg en welzijn

Op deze sectorpagina vindt u de belangrijkste duurzame ontwikkelingen en het laatste nieuws op het gebied van zorg en welzijn. DuurzaamBedrijfsleven geeft inzicht in de laatste innovaties op het gebied van de duurzame zorgsector, zoals e-health, elektronische butlers en zorgrobots. Ook brengen we nieuws over medische doorbraken en proces-  en productverbeteringen in de zorgbranche, zoals de maatregelen die ziekenhuizen kunnen nemen om bijvoorbeeld voedselverspilling tegen te gaan en energie te besparen.

Sector Zorg & Welzijn