16-02-2018 16:07 | Door: Martijn van der Donk

De actie van eierproducent Kipster en supermarktketen Lidl om haantjes groot te brengen en in te zetten voor de vleesconsumptie heeft na een paar maanden voor de eerste levering gezorgd. De Hollandse Haanburgers liggen maandag in de schappen van de Lidl.

Haantjes worden normaal gesproken kort na hun geboorte gedood, omdat zij geen eieren leggen en minder vlees produceren dan vleeskuikens. De haantjes van Kipster worden niet gedood, maar groeien op een andere boerderij op. Ook de legkippen, die na ongeveer 75 tot 80 weken stoppen met het leggen van eieren, worden verwerkt tot producten voor Lidl.

Goede bestemming vlees

Ruud Zanders van Kipster: “Ik breng al jaren op kleine schaal zogenaamde leghaantjes groot voor de horeca. Dat we het nu met Kipster in samenwerking met Lidl op grote schaal doen, is een belangrijke stap voorwaarts. Waar eieren zijn is ook vlees, en dat vlees kun je maar beter een goede bestemming geven.”

Vergassen kuikentjes verleden tijd

Anne Hilhorst van Wakker Dier is er ook blij mee: “We hopen dat de consument de haanburgers omarmt. Want daarmee wordt het vergassen van mannelijke kuikentjes verleden tijd.”

Dat de haantjes uit de eierindustrie op deze schaal verkrijgbaar zijn in de supermarkt is een doorbraak. Er heerst namelijk een strikte scheiding tussen legpluimvee en vleeskippen.

Duurzame stal

Kipster opende in september in Venray een splinternieuwe stal, die op het gebied van duurzaamheid en diervriendelijkheid als beste in zijn soort geldt. Zo draait de stal volledig op zonne-energie die wordt opgewekt door 1.097 zonnepanelen

Lees ook:

Bron: Kipster |