29-03-2018 07:39 | Door: Britt van den Elshout

De Rabobank en de Nederlandse Volleybalbond (Nevobo) hebben vandaag in Utrecht een driejarig foodprogramma gelanceerd om gezonde en duurzame voeding te stimuleren. De Volley Bowl, een halve volleybal gevuld met een gezonde maaltijd, staat centraal binnen het programma.

De Rabobank sponsort op deze manier duurzame maaltijden bij een aantal internationale volleybaltoernooien die aankomend en volgend jaar in Nederland plaatsvinden. Het EK Beachvolleybal, het WK Zitvolleybal en het EK Heren Volleybal in 2019 zijn de eerste drie evenementen waar de Volley Bowl wordt gepresenteerd.

De Volley Bowl is met name een leuke accessoire voor bezoekers. Het is een plastic bowl die wordt verstrekt door middel van een statiegeldsysteem om duurzaam hergebruik te stimuleren. Fans kunnen de bowl echter ook mee naar huis nemen. Voor de sporters, vrijwilligers en organisatoren worden er ook duurzame maaltijden aangeboden, al dan niet in een bowl.

Lokale producten en gebruik van reststromen

De duurzaamheid zit hem vooral in het gebruik van lokale ingrediënten voor de maaltijden. De menu’s zullen daarom niet op elke locatie hetzelfde zijn. “De bowl in Utrecht is bijvoorbeeld anders dan in Apeldoorn”, zegt Tom van Kuyk, sponsorstrateeg bij Rabobank. “We werken met lokale producten die op dat moment beschikbaar zijn. Onze voeding legt namelijk vaak een veel te grote afstand af, wat slecht is voor het milieu. We hopen met het project vooral bewustwording onder de conusmenten te creëren.”

'Je merkt dat verenigingen graag willen verduurzamen, maar niet weten hoe het moet'

Daarnaast heeft de Rabobank een samenwerkingsverband met de Verspillingsfabriek. De Verspillingsfabriek kijkt tijdens dit project hoe de voedselverspilling beperkt kan blijven en dat er gebruik wordt gemaakt van reststromen. De dressing van de maaltijd die vandaag in de Volley Bowl werd geserveerd, was bijvoorbeeld gemaakt uit restproducten van uien.

‘Volleyballers zijn maatschappelijk bewust’

“Het duurzaamheidsprogramma past goed bij de volleyballers”, zegt Michel Everaert, directeur van Nevobo. “Uit onderzoek van onder andere Motivaction blijkt dat zij bovengemiddeld maatschappelijk bewust zijn. We hopen dan ook dat we een voorloper kunnen zijn op het gebied van duurzame voeding in de sportwereld.” 

Het foodprogramma wordt in samenwerking met NOC*NSF ontwikkeld en het plan is om het ook uit te rollen rondom andere sportevenementen. Nevobo zal zich naast de grote evenementen ook verder inzetten voor duurzame voeding. “Wij trekken het bij al onze evenementen door”, vertelt Everaert. “Natuurlijk zal dit bij hele kleine verenigingen niet meteen lukken, maar je merkt toch dat lokale sportcomplexen er steeds meer voor open staan.”

Bredere sponsoringsstrategie

De verbintenis met Nevobo is een verdiepingsslag in de sponsoringstrategie van Rabobank, die al partner is van onder andere NOC*NSF’s Team NL, Lowlands en de Nederlandse breedtesport. Kuyk: “Wij hebben een verenigingsaanpak om verenigingen uit de hele sportwereld te helpen om te verduurzamen. Dit gaat dan niet alleen over voeding, maar betreft een bredere aanpak. Je merkt dat verenigingen graag willen verduurzamen, maar niet weten hoe het moet. Wij helpen ze door sponsorgeld te geven voor concrete plannen en ambities.”  

Daarnaast is de samenwerking een onderdeel van het Kickstart Food programma dat de bank onlangs lanceerde. Via dit programma probeert de Rabobank de voedings- en landbouwsector te verduurzamen.

Lees ook:

Foto: Rabobank & Nevobo