23-04-2018 15:45 | Door: Britt van den Elshout

Lidl heeft van alle Nederlandse supermarkten in 2017 het vaakst reclames waar vleesvervangers in voorkomen. Toch maken supermarkten nog steeds veel meer reclame voor vlees dan voor vleesvervangers.

Dat blijkt uit onderzoek van Adviesbureau Adfact in opdracht van de stichting Even Geen Vlees. Het onderzoek is onderdeel van de petitie ‘Onsje minder vleesreclame alstublieft’. Het onderzoek maakt daarnaast duidelijk dat ketens die veel geld uitgeven aan reclame, ook het meeste geld uitgeven aan het promoten van vlees en vleesvervangers.

Reclame voor vlees én vleesvervangers

Alhoewel Lidl het meeste geld uitgeeft aan reclames waarin aandacht wordt besteed aan vleesvervangers, maakt de supermarkt ook het meest reclame voor vlees. De supermarkt gaf € 38,4 mln, iets meer dan de helft van het budget, uit aan reclames waarin vlees voorkwam en gaf € 2,6 mln uit aan reclame met vleesvervangers. Jumbo maakt na Lidl het meeste reclame voor vlees en Albert Heijn staat op de derde plek. 

Dit fenomeen geldt voor bijna alle supermarkten. De vijf supermarkten die het meeste geld uitgeven aan reclames met vleesvervangers, geven ook het meeste geld uit aan reclames met vlees.

Nog steeds veel aandacht voor vlees

Verder zijn er ook ketens die wel reclame maken voor vlees, maar niet voor vleesvervangers. Dit is onder andere het geval bij Hoogvliet, Emté en Spar. De onderzoekers van Adfact kunnen niet zeggen welk deel van het budget exclusief naar vlees gaat. Wel stellen ze dat vlees erg aanwezig is in supermarktreclames en dat er dagelijks gemiddeld 200 supermarktreclames te zien zijn waarin vlees wordt gepromoot.

Petitie ‘Onsje minder vleesreclame alstublieft’

Stichting Even Geen Vlees hoopt met de petitie uiteindelijk een volledig verbod op vleesreclames te realiseren. Wanneer zij 40.000 handtekeningen hebben opgehaald, verzoeken ze de regering een wettelijk verbod op vleesreclames in te voeren.

Lees ook:

Bron: Adfact | Foto: Adobe Stock