02-01-2019 15:31 | Door: Bas Joosse

Een week geen vlees en geen vis: dat is het doel van de Nationale Week Zonder Vlees. Na een succesvolle eerste editie in 2018  komt er in maart een vervolg.

De week zag in 2018 het levenslicht en is een initiatief van Isabel Boerdam. “Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland”, stelt ze. Met die doelstelling wordt ook een bijdrage geleverd aan de klimaatdoelstellingen. Volgens de stichting Nationale Week Zonder Vlees bespaart een volwassene door mee te doen aan de week 130 liter water en de CO2-uitstoot van een autorit van 75 kilometer.

Lees ook: Week Zonder Vlees stuwt verkoop vegetarische producten

32.000 deelnemers

De editie in 2018 was een succes. Aan de campagne deden toen 32.000 mensen mee. De jongste deelnemer was 13 jaar, de oudste 85 jaar. Volgens de stichting was de helft van de deelnemers tussen 26 en 55 jaar en kwamen de meeste deelnemers uit Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland.

Structureel minder vlees

Uit een enquête concludeert de organisatie dat 47 procent van de deelnemers structureel minder vlees of vis is gaan eten na de campagne. “De Nationale Week Zonder Vlees heeft daadwerkelijk de gehoopte gedragsverandering teweeggebracht. We staan te popelen om er dit jaar een nóg groter succes van te maken”, zegt Boerdam. Dit jaar streeft de organisatie naar 50.000 deelnemers.

Lees ook: Minder vissen levert visserijsector € 83 mrd extra op

Bron: Nationale Week Zonder Vlees | Afbeelding: Adobe Stock