06-03-2019 09:00 | Door: Emma Rotman

Gezond, duurzaam en lekker: als het aan voedselproducent Seamore ligt, krijgt zeewier een vaste plek op ons menu. De producten van Seamore liggen na een veelbelovende start al in enkele Europese supermarkten. Maar hoe krijg je het bij iedereen op het bord?

Ondernemer Willem Sodderland’s fascinatie met zeewier begon in 2013, toen hij met zijn gezin op vakantie was op Ibiza. “Ik bestelde een zeewiersalade in een restaurant, maar op het bord dat ik kreeg viel geen zeewier te ontdekken. De kok legde me toen uit dat de pasta die ik dacht te zien de zeewier was. Het groeit zo aan de rotsen, zei hij! Toen dacht ik: dit is de revolutie waar ik naar op zoek ben.”

In 2015 richtte Sodderland zijn bedrijf Seamore op en bracht hij de zeewierpasta op de markt. Binnen een half jaar lag het product in de schappen bij Albert Heijn en Plus. Inmiddels zijn er ook verschillende winkels in Europa die het product verkopen en tonen andere grote supermarktketens interesse. Sodderland: “Het bleek het goede moment om met zoiets te komen.”

Lees ook: Supermarkten zetten in op minder en duurzamere verpakkingen

Kruispunt van twee trends

Volgens Sodderland bevindt zeewier zich op het kruispunt van twee trends. “Gezondheid is op dit moment de grootste reden voor consumenten om hun gedrag rondom voeding te veranderen. Maar ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker en zeewier profiteert daarvan. Mensen willen steeds meer plantaardig eten en dat maakt zeewier al een duurzame keuze. Maar het is ook nog eens veel duurzamer dan andere groenten, omdat er geen land, zoet water of bestrijdingsmiddelen voor nodig zijn.”

“Op dit moment halen we 2 procent van ons eten uit de zee, inclusief vis. Terwijl de zee 71 procent van de planeet vertegenwoordigt. Verreweg het meeste eten komt dus van het kleinste stukje aarde. Veel mensen realiseren zich nog niet dat we het daar niet mee gaan redden. Terwijl zeewierteelt in een gebied twee keer zo groot als Portugal de hele wereld van eiwitten kan voorzien.”

Lees ook: Zeewier kan grote rol spelen in eiwittransitie

"Verreweg het meeste eten komt van het kleinste stukje aarde"

Het is dus niet voor niets dat wetenschappers al langer wijzen op de voordelen van zeewier. Er was alleen lange tijd geen markt voor. Daar wil Sodderland verandering in brengen. “Het is het eten van de toekomst”, zegt Sodderland. “Als we het maar eenmaal op het bord krijgen.”

Zeewier toegankelijk maken

Om het grote publiek te bereiken moeten zeewierproducten toegankelijk gemaakt worden, zegt Sodderland. Daarom richt Seamore zich nu ook op cateraars en restaurants. “Dat is financieel interessant, want zij nemen grotere volumes af. Maar het is vooral een manier om consumenten te bereiken. Het wordt makkelijker voor hen om iets nieuws te proberen, want het is al klaargemaakt.”

Ook zoekt Seamore de samenwerking met andere merken. “Er zijn veel gevestigde merken die een groot bereik hebben, maar ook willen innoveren. Daar helpen wij ze bij, met een zeewiervariant op een bestaand product. Denk aan een Innocent smoothie met zeewier, powered by Seamore.”

Lees ook: Deze 3 internationale start-ups haalden voordeel uit de samenwerking met een corporate

Sodderland ziet dergelijke ‘hybride’ producten als een goede manier om zeewier aantrekkelijk te maken voor consumenten. “Als een product lijkt op iets dat we kennen, vinden we het vaak gemakkelijker om het te proberen.” Naast de pasta en de ‘bacon’, zeewierproducten in pure vorm, lanceerde Seamore daarom ook zeewiervarianten van wraps en brood. “Ook zijn we bezig met een prototype voor zeewiermayonaise, in samenwerking met het Food Lab van de Hogeschool van Amsterdam.”

Toenemende vraag naar zeewier

Met de samenwerking met restaurants en andere merken wil Seamore de gang naar supermarktketens versnellen. De weg daarnaartoe verloopt echter nog traag. “Supermarktketens zijn gewend om relatief bekende producten van grote bedrijven te verkopen. Maar inmiddels zien zij ook dat ze moeten vernieuwen en innovatie komt vaak niet van de grootste bedrijven.”

Toch ziet Sodderland wereldwijd het aantal zeewierproducten snel stijgen. Hij verwacht dan ook dat de komende tien jaar steeds meer zeewiersoorten beschikbaar worden in Europa, tegen lagere prijzen. “Met onze producten laten wij de vraag naar zeewier toenemen. Nu moeten we het vooral nog hebben van wilde oogst. Maar als er gegarandeerde afzet is, kan de capaciteit van zeewierboerderijen ook groeien.”

Dit artikel is onderdeel van een drieluik over de mogelijkheden van zeewier. Volgende week publiceren we het volgende artikel: De rol van zeewier in de energietransitie.

Bron: Seamore | Foto: Jan Wischnewski