11-03-2019 16:39 | Door: Bas Joosse

Een week geen vlees en geen vis: ruim 50.000 mensen doen dat deze week. Op station Utrecht Centraal werd maandagochtend de aftrap gegeven voor de  tweede Nationale Week zonder Vlees. De opening vond plaats door een speciale pop-up store te openen.

“Iedere volwassene die deze week geen vlees eet, bespaart in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees”, stelt initiatiefneemster Isabel Boerdam. De positieve impact op het klimaat is een belangrijk argument voor Boerdam om de week te organiseren. Bij de eerste editie van de Week zonder Vlees, deden vorig jaar ruim 32.000 mensen mee. De jongste deelnemer was 13 jaar, de oudste 85 jaar.

De pop-up store in Utrecht vormt volgens de organisatie ‘het kloppend hart’ van de campagne. Consumenten kunnen met vragen en opmerkingen terecht bij een loket.

Restaurants en bedrijven

Aan de editie van dit jaar doen onder andere alle grote supermarkten mee, onder andere door inspirerende recepten en kortingen op het vegetarische aanbod. Daarnaast doen 531 restaurants mee met een speciaal vegetarisch aanbod, 967 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine. Voor scholen is een lespakket ontwikkeld, waar 132 scholen gebruik van maken.

Besparing

De 50.000 deelnemers besparen volgens de organisatie 38.500 kilo vlees. Ook besparen ze 665.000 kilo CO2, wat gelijk staat aan de CO2-uitstoot van 95 rondjes om de aarde.


Ambitie

“Mijn doel is om op deze manier heel Nederland kennis te laten maken met de vega keuken, en te laten zien dat elke dag vlees eten niet nodig is. Ik zet me in voor een gezondere en duurzamere vleesbalans in Nederland, en hoop dat de overheid dit onderwerp ook zal omarmen”, zegt Boerdam. Vorig jaar stuwde de actieweek de verkoop van vegetarische producten flink omhoog.

 

Bron: Nationale Week zonder Vlees | Afbeelding: Adobe Stock