31-10-2019 16:30 | Door: Albert Biondina

Supermarktketen Lidl brengt samen met duurzaam kippenhouder Kipster gehaktballen op de markt die gemaakt zijn van zogenaamde leghaantjes; de anders als waardeloos beschouwde haantjes.

Vlees- en legkippen (en hanen)

Natuurlijk kunnen ook de hanen van Kipster geen eieren leggen en de term leg-haan is daarom ook verzonnen. De kippenhouder legt uit dat er twee soorten kippen gehouden worden; vleeskippen en legkippen. “De legkip kun je zien als een marathonloper: zo lang mogelijk legt ze zoveel mogelijk eieren,” schrijft Kipster. “De vleeskip is als een sprinter: ze moet zo snel mogelijk groeien." 

Lees ook: Green Leader Ruud Zanders van Kipster wacht niet tot de perfecte oplossing zich aandient

Per saldo minder kippen doden

Het is gebruikelijk om de haantjes onder de legkuikens meteen te vergassen, haantjes leggen immers geen eieren. De legkippen zijn na zo’n 600 dagen te oud waardoor ze worden afgedankt of verwerkt in soep en dierenvoer. Bij de nieuwe samenwerking tussen Lidl en Kipster worden de haantjes wel grootgebracht en samen met de legkippen, die te oud zijn geworden, tot gehakt verwerkt.

Hoewel de haantjes relatief veel voer consumeren in relatie tot het weinige vlees dat ze aanzetten, laat Kipster de haantjes toch opgroeien. “Per saldo hoeven er dan minder kippen gedood te worden voor onze vleesconsumptie. Want een kilo van dit hanenvlees kan een kilo vlees van speciaal hiervoor gefokte dieren vervangen.”

Lees ook: Lidl ontwikkelt eigen duurzame chocoladereep

Klimaatneutraal ei

Kipster en Lidl zetten niet alleen in op verspilling als het gaat om het verwerken van kip. De legkippen van Kipster eten daarnaast uitsluitend reststromen, bijvoorbeeld misbaksels uit bakkerijen. Hierdoor hoeft er voor deze dieren geen mais of soja verbouwd te worden en gaan ze juist verspilling tegen door voedselresten om te zetten in eieren en uiteindelijk in vlees. Dit resulteert in een, naar eigen zeggen, extreem lage carbon footprint en een klimaatneutraal ei. De nieuwe samenwerking tussen de twee bedrijven resulteert in een gehaktbal met een 3-sterren Beter Leven keurmerk.

Bron en beeld: Kipster