17-01-2020 16:19 | Door: Marc Seijlhouwer

De palmolie die grote bedrijven gebruiken is in veel gevallen nog steeds niet ontbossingsvrij en duurzaam. Dit terwijl veel van de bedrijven de belofte maakten om in 2020 géén ontbossing voor olie meer toe te staan. Dat blijkt uit het nieuwste palmolie-rapport van het Wereldnatuurfonds.

De stichting houdt sinds 2010 bij wat grote bedrijven doen om hun palmolie te verduurzamen. In totaal onderzocht het WNF 171 bedrijven. Daar zitten restaurantketens bij, supermarkten en producenten. Veel van de bedrijven hebben toegezegd om in 2020 te zorgen dat er geen bos meer wordt gekapt voor palmolie. Ondanks de beloften van de industrie merkt het Wereldnatuurfonds (WNF) dat veel bedrijven nog niet in de buurt zijn van een toeleveringsketen met ontbossingsvrije palmolie.

Lees ook: Hoeveel procent van de Nederlandse bedrijven gebruikt duurzame palmolie?

Die ontbossing is een groot probleem: palmoliefabrikanten hakken oerwouden om zodat er plek is voor nieuwe palmen. Het kappen van het oerwoud is een ecologische ramp: het leefgebied van de orang-oetan is bijvoorbeeld voor een groot deel verwoest door de palmolie-industrie. Ook neemt het oerwoud een heleboel CO2 op.

Rapportcijfer

Het WNF stelde voor 171 bedrijven een rapportcijfer op. Elk bedrijf kan maximaal 22 punten krijgen, onder andere afhankelijk van het aandeel duurzame palmolie in de productieketen. Slechts één bedrijf scoort meer dan twintig punten: chocolademaker Ferrero, bekend van de goudverpakte bolbonbons. Dit bedrijf verbruikt 204 miljoen kilo palmolie per jaar en haalt deze gedeeltelijk van producenten die geen ontbossing plegen en de omgeving proberen te conserveren.

Lees ook: Dit waren de toppers van de WNF-lijst in 2016

WNF prijst de hele top vier van hun lijst: “Ferrero, EDEKA, Kaufland, L'Oréal, en IKEA  hebben ontbossingsvrije, duurzame palmolie bovenaan hun zakelijke agenda gezet”, valt op de website te lezen. “Dat deden ze door publieke verplichtingen aan te gaan. Ook staken ze tijd en geld in duurzame palmolie, zelfs als dat buiten hun eigen leveringsketen om ging.”

Wat kan een bedrijf doen?

Het WNF wil dat bedrijven zich net zo gedragen als de top vier uit het rapport. Als bedrijven publiekelijk beloften doen is het makkelijker om ze eraan te houden en gebeurt er meer, zo merkt het natuurfonds. Om te beginnen kunnen bedrijven alleen nog palmolie uit een gecertificeerde bronnen kopen (CSPO).  “Er wordt nu 20 procent meer CSPO geproduceerd dan bij het vorige rapport in 2016, dus er is voor bedrijven geen excuus meer om geen CSPO te gebruiken.”

Bron: WNF | Beeld: Adobe Stock