06-03-2020 12:12 | Door: Marc Seijlhouwer

Kiprestaurant KFC is in de Week Zonder Vlees (9 t/m 15 maart) op één locatie volledig vegetarisch. Bezoekers van de vestiging op het Binnenwegplein kunnen deze week het hele menu bestellen met vleesvervangers in plaats van kip. Een vegetarische ‘kipburger’ staat vanaf maandag in alle KFC’s op het menu.

De stunt van KFC moet vegetariërs duidelijk maken dat er vanaf maandag ook voor hen iets op het menu staat. Voor KFC is het een experiment: de vegetarische ‘tenders’, gepaneerde vleesvervangers die de kip vervangen, zijn nog in ontwikkeling. “Het is echt een experiment om te kijken wat het best werkt voor de KFC-ervaring”, vertelt Trix van der Vleuten, Chief Marketing Officer Northern Europe. Een recept van tarwe- en erwteneiwit en een recept met algen en melkeiwit worden getest.

Lees ook: Vijf duurzame alternatieven voor vlees

10 procent vegetarisch

De burger die KFC vanaf maandag aanbiedt is wel klaar voor de markt. Hij is gemaakt van de vleesvervanger Quorn en is al langer te koop in het Verenigd Koninkrijk. “Ook de test in Nederland, bij ons restaurant Amsterdam Akerpoort, was een succes. Eén op de tien verkochte burgers was vega, veel meer dan we hadden verwacht”, vertelt Van der Vleuten.

Dat KFC vegetarische burgers gaat aanbieden komt vooral door de klanten. “We kregen veel vragen over vegetarische opties. Daar wilden we iets mee doen." Uiteindelijk duurde het langer dan bij andere fastfood-ketens voor er een vega-optie was. Dat komt volgens Van der Vleuten mede door de manier waarop KFC zijn producten bereidt. “We paneren onze kip vers en daar hebben we een hele routine voor in de restaurants. Als je vegetarische producten aan gaat bieden, moet je een extra routine opzetten. Er moeten bijvoorbeeld frituurpannen komen speciaal voor vega-producten. En je wilt niet dat de vegetarische burgers op dezelfde route worden gemaakt als de kip.”

Lees ook: Ruimte voor ontwikkeling duurzame kip

CO2-besparing

Een vegetarische KFC is een wereldprimeur, ook al is het maar voor een week. “Het nieuws ging meteen de wereld over. Dit is echt uniek”, vertelt van der Vleuten. Dat het vooral mooie marketing is, betekent niet dat er geen klimaatvoordeel aan zit. “We besparen 8.500 kilo CO2 in die week, dat is mooi meegenomen. Maar uiteindelijk gaat het er voor ons om dat iedereen de smaak van KFC kan ervaren. Ook de groeiende groep mensen die geen of minder vlees eten.”

Bron en beeld: KFC