03-07-2020 08:40 | Door: Jaime Donata

De wereldwijde vraag naar zuivelproducten groeit. Maar de groei in de melkveehouderij moet op een duurzame manier gebeuren. Het Nederlandse agritech-bedrijf Connecterra helpt melkveehouders om efficiënter en duurzamer te produceren en antibiotica te verminderen. Hoe? Met kunstmatige intelligentie en data.

De laatste jaren is er veel gaande in de melkveehouderij rondom digitalisering en efficiëntieverhoging. Dat heeft alles te maken met de druk van consumenten die aanvullende eisen stellen rondom diergezondheid en -welzijn. Daarnaast heeft de sector te maken met de steeds strengere milieuwetgeving en de hogere productiekosten voor een liter melk. 

Boeren moeten dus heel goed kijken naar hun bedrijfsvoering om niet in de min te komen. Een manier om te besparen is sneller en efficiënter werken met een gezondere veestapel. Een gezonde koe is immers minder snel ziek en produceert meer melk. Connecterra helpt boeren om processen te optimaliseren door snelle en accurate inzichten te geven rondom vruchtbaarheid, gezondheid en bedrijfsprocessen.

Lees ook: Nieuw veevoer verlaagt uitstoot van koe met 30 procent

Emmy Koeleman, Global Communications Manager bij Connecterra legt uit hoe het werkt: “Connecterra heeft een sensor ontwikkeld die nauwkeurig de bewegingen van koeien meet. Middels modellen hebben we uit deze data kunnen bepalen wanneer een koe ligt, staat, of herkauwt. Dit is belangrijk om te weten wat ´normaal gedrag´ van een koe is en welk gedrag afwijkt. Een afwijking in loop- of liggedrag kan bijvoorbeeld betekenen dat een koe ziek is of juist vruchtbaar. De veehouder weet dan wanneer hij actie moet ondernemen. Door deze gedragsdata vervolgens te koppelen aan andere data op het bedrijf, ontstaat een unieke dataset die wij omzetten in inzichten en het Ida (Intelligent Dairy Assistant) platform noemen. De veehouder ziet deze inzichten in de Ida-app” 

50 procent minder antibiotica

De veehouder kan feedback geven op de inzichten die hij in de app ziet. De terugkoppeling leert de kunstmatige intelligentiemodellen bijvoorbeeld of een koe inderdaad ziek was, of dat er wellicht iets anders aan de hand was. Dit maakt de app steeds slimmer. En alle gebruikers van het platform geven zulke feedback.

Koeleman: “Uit de praktijk blijkt dat door het voorspellende vermogen van onze technologie dierziektes tot wel twee dagen eerder opgespoord worden. Vaak veel eerder dan dat de boer iets afwijkends ziet aan het dier. De boer is immers niet dag en nacht in de stal."

"Uit een wetenschappelijk studie die we hebben gedaan op een aantal melkveebedrijven blijkt dat dit rervoor zorgt dat er meer dan 50 procent minder antibiotica nodig is. Simpelweg omdat de dieren eerder behandeld kunnen worden en minder ernstig, of helemaal niet, ziek worden. Dat zijn heel concrete resultaten van de technologie op basis van kunstmatige intelligentie. Dit kan een boer echt helpen in de bedrijfsvoering.”

Kapitaalinjectie van 8 miljoen

In 2018 haalde Connecterra binnen de series A ronde  – een investeringsrondes die start-up bedrijven kunnen doorlopen – €2.5 mln op. Onlangs werd bekend dat Connecterra ook de series B investeringsronde voor start-ups succesvol heeft afgerond. Dit betekent een nieuwe kapitaalinjectie van €7.8 mln om het marktaandeel en de capaciteit van het bedrijf verder te vergroten, voornamelijk in Noord-Amerika, Europa, Australië en Nieuw Zeeland. Investeringspartners zijn onder andere ADM Capital (investeerder in de AgTech unicorn Aero Farms), Kersia (een expert op het gebied van voedselveiligheid in de voedselketen) en impact-investeerder Pymwymic.  

Koeleman twijfels er niet aan dat de markt voor slimme oplossingen in de melkveehouderij groter wordt: “De wereldwijde vraag naar zuivel gaat alleen maar groeien. In Azië zie je dat de lactose-intolerantie per generatie afneemt en dat men meer zuivelproducten gaat consumeren. Maar er zit een grens aan de groei. Om de vraag naar meer zuivel op te vangen zijn meer koeien niet een duurzame oplossing. De oplossing zit in het efficiënter maken van de bedrijven." 

En daar is nog veel winst te boeken. De verschillen in melkopbrengst per koe lopen nogal uiteen, van 5 tot 10 liter per dag in sommige ontwikkelingslanden tot 35 liter per dag in Nederland. Nederlands melkveehouders lopen wereldwijd voorop als het gaat om efficiëntie, maar ook hier kunnen we nog wel wat verbeteren op het gebied van ziektepreventie. "In de Verenigde Staten zie je grote bedrijven met veel werknemers. Door onze technologie kan hier nog veel worden bespaard op arbeid.”

Samenwerken

Omdat een melkveehouder ook te maken heeft met zuivelverwerkers, de voerleverancier en de veearts, kijkt Connecterra niet alleen naar het individuele melkveebedrijf. Koeleman: “Ons doel is om de hele zuivelketen meer te verbinden en transparanter te maken met onze technologie. Stakeholders hebben ook steeds meer behoefte aan data en inzichten over bijvoorbeeld hun toeleverende melkveebedrijven. Daarom werken we ook veel samen met ketenpartijen en zijn we partner binnen het Farming for Generations-project van Danone, een van de grootste zuivelverwerkers van de wereld. Binnen dit driejarige project zoeken we naar de beste tools en oplossingen voor melkveehouders om het bedrijf duurzamer te maken”

Lees ook: In Finland tankt men straks koeiengas direct bij de boerderij

Bron: Connecterra | Beeld: Adobe Stock