11-09-2020 06:00 | Door: Marc Seijlhouwer

Fastfoodketen McDonalds vervangt in oktober de plastic rietjes door papieren exemplaren. Ook heeft het sinds vorige week een nieuwe beker voor het McFlurry-ijsje, zonder plastic deksel. Plastic besparen scheelt enorm voor het milieu: er is minder fossiele brandstof nodig en het zorgt voor minder schadelijk zwerfafval.

Met de overstap naar papieren rietjes en dekselloze ijsjes gebruikt de keten in Nederland in een klap 72.000 minder kilo plastic. Dat is wat 3000 mensen in een jaar gebruiken. Alles wat McDonalds doet gebeurt op grote schaal. Zo geeft McDonalds jaarlijks 100 miljoen rietjes mee aan klanten. “Elke stap heeft dus grote impact”, vertelt directeur Erwin Dito. Dat betekent ook dat de plannen een lange aanlooptijd hebben; niet elke duurzame producent kan zomaar op die schaal producten leveren.

Europees plasticverbod

Het verdwijnen van plastic rietjes loopt vooruit op een Europees verbod in 2021. McDonalds loopt daarmee dus voor op de wettelijke verplichting, en ook op de overige van fastfood-ketens. “Maar we vechten al jarenlang om zo min mogelijk verpakking bij onze producten mee te geven. En de verpakkingen die we geven, willen we zo milieuvriendelijk  maken en zo goed mogelijk inzamelen.” Dat betekent niet dat er geen milieuwetgeving meer nodig is. “Het kan helpen om de hele keten te transformeren. Want uiteindelijk moeten onze leveranciers ook helpen om ons duurzamer te maken.”

Lees ook: McDonald's scheidt al zijn afval na inzameling

Ongemak van de klant

Als Dito verder de toekomst inkijkt, ziet hij een toekomst waar helemaal geen rietjes meer zijn. McDonalds experimenteert met een speciale deksel, gemaakt van geperste vezels, met een drinktuutje aan de bovenkant. Dat is nog niet helemaal klaar voor het grote publiek; zelfs het papieren rietje is al een grote stap. “Qua drink- en gebruiksgemak is plastic ideaal. Als je de klant zou vragen of ze papieren rietjes willen zouden ze denk ik nee zeggen. Maar het is ook aan ons als bedrijf om dan de milieuvriendelijkere keuze te maken. Je moet als bedrijf soms het ongemak van de klant accepteren om duurzamer te worden.”

McDonalds heeft als grootste fastfoodketen ter wereld een enorme voetafdruk. Die komt vooral door logistiek, het energieverbruik in de restaurants en natuurlijk het vlees. Vooral rundvlees is een grote factor. Intern heeft McDonalds in Nederland het doel dat in 2023 de helft van de verkochte eiwitten niet-rundvlees moet zijn - dus kip, varken, vis of vegetarisch. Om die reden werkt het bedrijf internationaal ook aan een nieuwe vegaburger om hamburgers te vervangen. Voor de kipburgers en -nuggets is er al een vegetarische variant, gemaakt van melk.

Biodiesel uit frituurolie

Qua energieverbruik is elk nieuw restaurant in Nederland van het gas af, en zoveel mogelijk circulair gebouwd. De warmte uit de keuken wordt hergebruikt in het restaurant. En voor transport (een van de peilers van het Nederlandse duurzaamheidsbeleid) werkt McDonalds samen met het Finse Neste om hernieuwbare biodiesel te maken van gebruikte plantaardige frituurolie. “Dat scheelt 89 procent CO2-uitstoot in het transport, dat is echt enorm”, vertelt Dito trots. “We moeten dit soort dingen wel doen. Er werken veel jonge mensen bij ons, en die zijn kritisch op de rol die wij spelen in het milieu. Net als onze gasten. We willen laten zien hoeveel we doen voor het klimaat en het milieu.”

Lees ook: KFC Rotterdam was in de week zonder vlees 100 procent vegetarisch

Beeld: McDonald's