13-11-2020 13:15 | Door: Marc Seijlhouwer

Too good to go, dat met een app voedselverspilling tegengaat, is het meest inspirerende bedrijf van Nederland. Het bedrijf voert de i40 aan, een lijst van 40 inspirerende, vaak duurzame bedrijven uit Nederland en de rest van de wereld. Het is het tweede jaar dat Too good to go op 1 staat.

Runner-ups zijn Tesla (dat al sinds het begin van de lijst in de top staat) en het Wereldnatuurfonds. Too good to go wint opnieuw vanwege de groeiende bekendheid van het merk, maar vooral omdat het een goed voorbeeld is van een impactbedrijf. Dat soort bedrijven willen door hun businessmodel de wereld veranderen. Daarmee verschillen ze van gangbare bedrijven, die geld willen verdienen en (soms) proberen impact te maken. Bij impactbedrijven is de invloed op een duurzamer wereld het businessmodel.

Minder verspilling bij consument en winkel

Too good to go zorgt ervoor dat producten die anders weggegooid zouden worden in winkels een tweede leven krijgen. Consumenten kunnen via de app kijken welke restanten er beschikbaar zijn en deze voor een zacht prijsje ophalen. Volgens Too good to go zorgt de bewustheid over voedselverspilling ervoor dat de consumenten de producten voor het overgrote deel gebruiken. Zo snijdt het mes aan twee kanten: voedselverspilling thuis en bij de producenten daalt.

Lees ook: Lijst met de duurzaamste steden van Nederland

Het afgelopen jaar werd het merk volgens het rapport aanzienlijk bekender: twee keer meer mensen hebben van Too good to go gehoord. De top drie bestaat volledig uit impactbedrijven, want ook Tesla en het WNF proberen geld, invloed en impact te verdienen met duurzaamheid.

Democratisering

Naast de impactbedrijven staan er ook veel ‘democratiserende bedrijven’ in de lijst. Deze zorgen er voor dat voorheen onbereikbare of exclusieve producten voor meer mensen bereikbaar zijn. Ze democratiseren de markt dus. Bol.com, LEGO en Samsung zijn volgens de makers van de i40 voorbeelden van dit soort bedrijven.

De lijst is een mix van grote, internationaal bekende namen en kleinere Nederlandse bedrijven. Zo staat Seepje in de lijst, en is Auping de snelste stijger. Die stijging kan te maken hebben met de introductie van een circulair matras, waar de beddenverkoper ook veel reclame voor maakte.

Economische voorspelling

De i40 dicht zichzelf een mild voorspellend vermogen toe. Ver voor de grote doorbraak stond Tesla in 2014 al bovenaan de lijst. Tony Chocoloney stond in 2015 en 2016 bovenaan de lijst en is inmiddels een van de grootste chocolademerken. En andersom daalde Hema al sinds 2013 in de lijst, nog voor er grote problemen waren voor het warenhuis. De lijst kan volgens de opstellers dus een indicatie zijn voor economisch succes in de toekomst.

De i40 wordt voor de tiende keer gemaakt en is een initiatief van strategisch adviesbureau Synergie. Marktonderzoeker Dynata verzamelt gegevens over de bedrijven en de mening van het Nederlandse volk over die bedrijven. Zo ontstaat een ranglijst, waarvan de 40 meest inspirerende bedrijven in de lijst komen.

Lees ook: Vier Nederlandse bedrijven scoren goud op duurzaamheid

Bron: i40 | Beeld: Adobe Stock