13-11-2020 16:30 | Door: Eva Segaar

Koffiemerk Wakuli kreeg deze week een kapitaalinjectie van 1,8 miljoen euro van Rubo Impact Ventures. "De keten wordt verziekt door grote spelers", zegt oprichter Yorick Bruins. Volgens Bruins is de consument klaar voor eerlijke koffie. 

Yorick Bruins werkte als koffieconsultant in Tanzania toen hij bedacht de koffiemarkt te willen veranderen. "Die wordt verziekt door de grote spelers. De consument heeft geen idee waar zijn koffie precies vandaan komt, en de boer snapt niet waar het heengaat." Jaarlijks gaat er 170 miljard euro in om, waarvan slechts tien procent bij alle boeren eindigt. Samen met Lukas Grosfeld begon hij in 2019 met Wakuli, een koffiemerk met een eerlijke keten. 

Eerst wilde ze een online marktplaats beginnen, waar klant en boer elkaar konden vinden. Maar daar zat niemand op te wachten. "Boeren wilde zich wel aansluiten, maar voor grote branders was er geen stimulans om dat te doen." Dus besloten ze zelf het voortouw te nemen, want volgens hen is de consument er klaar voor. 

Lees ook: Deze koffieboon weerstaat klimaatverandering waardoor je ook in de toekomst nog koffie kan drinken

Koffie door je brievenbus

En dat klopt, want afgelopen jaar zijn ze van duizend naar tienduizend klanten gegroeid en zijn er 500 boeren aangesloten. "Het koffiepakket komt rechtstreeks door de brievenbus, en op het kaartje staat waar het precies vandaan komt en wie wat heeft verdiend aan je koffie." De klanten bevinden zich nu nog vooral in Nederland, en opvallend genoeg vooral buiten de randstad. Bruins: "Dat is ook wel logisch, want het is juist buiten de randstad 25 kilometer rijden naar de eerste fatsoenlijke versgebrande koffie. En dan bedoel ik niet die troep uit de supermarkt." De composteerbare cupjes zijn qua prijs vergelijkbaar met die van Nespresso. Een zak met koffiebonen is 5,50 euro. 

De consument betaalt dus ongeveer hetzelfde, terwijl de boeren meer verdienen. Die zien hun inkomen toenemen met 25 procent als ze zijn aangesloten bij Wakuli. "Door corona hebben we veel digitale meetings om de boeren te ontmoeten. Een half uur geleden had ik nog een zoommeeting met een nieuwe boerengroep in het zuiden van Kenia."  

Focus op winstmaximalisatie

Wakuli heeft in de zoektocht naar investeerders ook het bedrijf gepresenteerd in het televisieprogramma Dragons Den. Daar durfde geen van de investeerders het aan, wat volgens Bruins komt door hun klassieke scholing. "De volgende generatie gelooft meer in het hebben van andere doelen naast het nastreven van winst." Toch heeft het uiteindelijk wel gezorgd voor de investering, want Rubo Impact Ventures kende ze via het programma. De investeringsmaatschappij focust op bedrijven die voor grote, schaalbare en duurzame veranderingen zorgen. 

Bruins denkt dat ze de snelle groei mede te danken hebben aan corona. "Mensen zijn meer koffie gaan drinken, maar we hadden ook tijd om te bedenken wat belangrijk voor ons is. Ik voel heel erg dat door corona meer mensen bezig zijn met hoe ze consumeren. Die bewustwording zorgt ervoor dat we net wat harder groeien." Het doel is om komend jaar 50.000 klanten te hebben en 10.000 aangesloten boeren. Ook zal het kapitaal worden gebruikt om de eerste stappen in het buitenland te zetten. 

Lees ook: 25.000 euro voor start-up die huizen verwarmt met douche- en badwater

Beeld: Wakuli