19-11-2020 06:00 | Door: Marc Seijlhouwer

Too Good To Go is uitgeroepen tot het meest inspirerende bedrijf van Nederland, voor het tweede jaar op rij. En het bedrijf groeit als kool. Kool die niet weggegooid wordt, maar via een slimme, simpele en daardoor toegankelijke app bij mensen terecht komt die het overschot opeten.

Een wereld zonder voedselverspilling; dat is de droom van Joost Rietveld, de managing director van de Nederlandse tak van het bedrijf. Hij nam het idee drie jaar terug mee uit Denemarken, waar het vijf jaar geleden ontstond. Hij heeft sindsdien ruim 4.000 locaties overtuigd om hun overgebleven eten aan te bieden. Het idee blijkt populair: 2 miljoen Nederlanders hebben op een zeker moment de app gedownload, en een deel haalt regelmatig overgebleven voedsel op.

Het idee van Too Good To Go is bijna te voor de hand liggend, als je bedenkt dat het pas drie jaar bestaat. Supermarkten, bakkers, groentenwinkels, restaurants en andere zaken houden dagelijks bergen eten over. Too Good To Go bedacht een ‘MagiC Box’ gevuld met dat eten, die klanten vervolgens bij de winkels voor een mooie prijs kunnen ophalen. De belofte is dat je drie keer zoveel krijgt als je betaalt. Wat er in de box zit, verschilt per dag en per winkel. “Maar als consument is het een goede deal, en als bedrijf raak je producten kwijt die anders weggegooid worden,” vertelt Rietveld.

Lees ook: Too Good To Go inspireert andere bedrijven, blijkt uit nieuwe ranglijst

Al je eten opeten

De app doet meer dan alleen maar overgebleven eten redden bij ondernemers. Om de wereld verspillingsvrij te maken, moeten mensen zich bewust worden van hun voedselverspilling. De gebruikers van de app lijken dat door te hebben. “Een onderzoek samen met Wageningen University & Research liet zien dat de meeste mensen al het eten dat ze ophalen ook gebruiken. Hebben ze het niet direct nodig, dan vriezen ze het in of geven ze het weg. Mensen die onze app gebruiken, zijn zich al bewuster van voedselverspilling."

Dat was niet altijd zo, herinnert Rietveld zich. “We begonnen als ngo, en iedereen kon het eten gratis ophalen. Toen kwam in de helft van de gevallen de klant niet opdagen. Het bedrag dat we nu vragen is een stok achter de deur, het is een commitment als klant. Daarmee halen veel meer mensen de box op en gebruiken ze de inhoud vervolgens nuttig.”

Vijf miljoen maaltijden gered

In drie jaar tijd groeide het bedrijf hard; in totaal zijn er volgens Rietveld al vijf miljoen maaltijden niet weggegooid dankzij de app, en dat aantal groeit elk jaar. “We hebben ook steeds meer bedrijven die hun voedsel aanbieden. Maar de corona-pandemie gooit wel roet in het eten.” Vooral veel horecabedrijven die overgebleven producten aanboden, zijn nu dicht. “We hopen, zeker voor hen, dat dat snel weer anders is. Maar mede dankzij de coronacrisis zien we ook dat de aard van de aangeboden producten verandert. Eerst was het puur: dit bederft morgen, dus moet nu weg. Nu bieden ondernemers ook producten aan die de komende maanden nergens meer heen kunnen en dus langer houdbaar zijn.”

Vijf miljoen maaltijden klinkt veel, maar we gooien ook nog steeds ontzaglijk veel voedsel weg: er wordt wereldwijd jaarlijks 1,3 miljard kilo voedsel verspild. “Als je het zo bekijkt, staan we nog aan het begin. Maar het redden van maaltijden werkt motiverend voor mensen, en het maakt ze bewust. Uiteindelijk weten wij ook dat niet alles op te lossen is met onze app; daar heb je ook wetgeving, beleid en verandering bij bedrijven voor nodig. Maar daar werken wij ook aan mee.”

Er is altijd brood over

Rietveld weet zeker dat Too Good To Go uiteindelijk een belangrijke impact kan hebben op het terugdringen van voedselverspilling. “Wij passen in het systeem. Want ook met nieuwe regels en bedrijfsbeleid zal er nog brood over zijn aan het einde van de dag. Dat is een service waar mensen inmiddels aan gewend zijn, dus dat zal niet verdwijnen. Voor die overschotten kan Too Good To Go dan een oplossing zijn. Inmiddels is het ook zo makkelijk om als bedrijf mee te doen dat het een no-brainer wordt om je producten aan te bieden. Dat is wat we willen; hoe lager de drempel, hoe beter. Ook voor consumenten, trouwens.”

Advies voor andere bedrijven

Jonge bedrijven die, net als Too Good To Go, vanuit een missie opereren, en niet vanuit een winstoogmerk, krijgen ook nog wat advies van Rietveld: “Het kan verslavend zijn om een missie te hebben, en dus al je tijd in het bedrijf te stoppen. Maar pas op dat je het niet te ingewikkeld maakt: blijf bij je oorspronkelijke missie, hou het simpel.” En als je als klein bedrijf echt impact wil hebben: “Werk samen met grote bedrijven. Niet met een wijzend vingertje, maar met een high five. Met een voorstel: zullen we samen iets tofs doen? Dan heb je de meeste impact op andere bedrijven, en de wereld.”

Lees ook: In september bereikte Too Good To Go mijlpaal van 1 miljoen gebruikers

Beeld: Too Good To Go