10-04-2020 07:00 | Door: Emma Rotman

Een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Europa wordt veroorzaakt door transport. Tegelijkertijd liggen er genoeg kansen om het aantal transportkilometers en daarmee de uitstoot te verlagen. Pallet pooling bedrijf IPP bracht in een pilot met Uber Freight het aantal transportbewegingen aanzienlijk naar beneden.

“De transportindustrie heeft helaas nog niet zoveel vooruitgang geboekt op het gebied van verduurzaming als andere industrieën”, stelt Mark Hulland, operations manager van IPP. Het bedrijf levert pallets-as-a-service. Dat werkt als volgt: IPP levert pallets aan klanten, haalt ze na gebruik weer op, repareert ze en stuurt ze door naar de volgende klant. Doordat IPP eigenaar blijft en de pallets tussentijds repareert, worden ze jarenlang hergebruikt in plaats van weggegooid of verbrand.

Wegtransport is een grote factor in het model. En dat geldt niet alleen voor IPP. Wegtransport is verantwoordelijk voor 75 procent van de uitstoot van de transportsector in Europa, weet Hulland. “Daarom zien wij het als onze verantwoordelijkheid om de manier waarop we onze ladingen vervoeren beter en efficiënter te maken.”

Lege kilometers

Concreet betekent dit het aantal transportkilometers per rit zo laag mogelijk houden, vrachtwagens zo vol mogelijk laden en ‘lege kilometers’ voorkomen. Vooral dit laatste is in Europa een uitdaging, schreef professor Cathy Macharis van de Vrije Universiteit Brussel in een opiniestuk voor Transportmedia in 2017.

'Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om het transport van onze ladingen beter en efficiënter te maken'

“Uit onderzoek blijkt dat in Europa 20 procent van de vrachtwagens leeg rondrijdt. Meer zelfs, gemiddeld is elke vrachtwagen maar voor 56 procent gevuld en voor binnenstedelijk vervoer ligt dat percentage op amper 38 procent”, stelt Macharis. Dat biedt mogelijkheden voor verbetering.

Uitgebreid netwerk

Om het aantal transportkilometers zo laag mogelijk te houden heeft IPP een uitgebreid netwerk opgezet van opslagdepots en klanten. Pallets worden zo altijd van en naar de dichtstbijzijnde locatie gebracht. In de ideale situatie rijden vrachtwagens na een klus direct door naar een volgende klus, in plaats van eerst terug te keren met een lege laadruimte.

Dat klinkt logisch, maar is nog niet zo eenvoudig te organiseren. IPP laat bestellingen door externe transportbedrijven uitvoeren. Dat betekent dat de planning mede afhankelijk is van hun beschikbaarheid. “In het verleden lukte het daardoor niet altijd om vraag en aanbod van pallets optimaal te matchen”, zegt Hulland.

Slimme software

De slimme software van Uber Freight, de tak die zich op transport richt, biedt een oplossing voor dat probleem. Uber ontwikkelde een digitaal platform dat verschillende vervoersbedrijven en leveranciers aan elkaar koppelt. Het platform geeft inzicht in de ladingen die de komende tijd op het programma staan, de beschikbaarheid van chauffeurs en vrachtwagens en de tijd die op locatie nodig is om een lading in of uit te laden.

Het platform bestaat al een paar jaar in Amerika, maar werd pas in het voorjaar van 2019 in Europa gelanceerd. De Europese markt voor transport behoort tot de grootste en meest geavanceerde ter wereld; toch bestaat 85 procent van de transportbedrijven uit kleine tot middelgrote vervoerders, stelt Uber. Voor deze vervoerders, net als voor leveranciers als IPP, is technologie essentieel om in de behoeften van hun klanten te voorzien en daarbij zo efficiënt mogelijk te werken.

Uber Freight koos voor Nederland als startpunt van het Europese avontuur. IPP was een van de eerste leveranciers die zich aansloot bij het platform. Het was voor beide partijen dus een pilot.

5 procent minder kilometers

De samenwerking heeft interessante resultaten opgeleverd, vertelt Hulland. IPP biedt twee verschillende soorten pallets aan: pallets die vanuit de depots komen en pallets die rechtstreeks van de ene retailer naar de volgende gaan. “In het laatste geval hebben we de afstand die de pallets afleggen met 5 procent weten terug te brengen sinds de introductie van Uber Freight.”

'Met een uitgebreid netwerk aan depotlocaties kunnen we onze pallets vanaf een zo kort mogelijke afstand leveren'

Doordat IPP via Uber Freight met meerdere transporteurs kan werken, is het mogelijk om transporteurs zo dicht mogelijk bij de locaties van de retailers te vinden. Hulland: “Dit heeft ons geïnspireerd om nog eens goed naar het transport van pallets uit onze depots te kijken. We hebben een heel netwerk aan depotlocaties, dat we nu verder gaan uitbreiden. Zo kunnen we ook die pallets vanaf een zo kort mogelijke afstand leveren. De voordelen daarvan gaan we komend jaar zien.”

Het platform bespaart IPP niet alleen kilometers, maar ook kosten en tijd. “Voorheen moesten we zelf alle vervoerders nabellen. Met elke keer dat je dan nee te horen krijgt en verder moet bellen, wordt je keuze en daarmee ook je onderhandelingsruimte kleiner. Nu kunnen we meer tijd besteden aan onze planningen en optimalisatie van ons netwerk.”

Lees ook: CEO Faber Halbertsma: 'Wij geloven echt in het circulaire businessmodel'

Beeld: IPP