31-05-2020 12:50 | Door: Teun Schröder

Voor PAKi Logistics, dat zich al decennia bezighoudt met poolingdiensten voor ladingdragers, is het concept van delen niet nieuw. Wat echter wel nieuw is, is de innovatieve toepassing van bestaande digitale technologieën. Het maakt de toeleveringsketen efficiënter en duurzamer.

Christian Agasse, CEO van PAKi Logistics, onderdeel van de Faber Halbertsma Group, staat ons vanwege de lockdown vanuit zijn werkkamer in Frankrijk te woord. Het bedrijf is net als veel andere bedrijven getroffen door de coronacrisis, die wereldwijd de economie in zijn greep houdt. “Aan het begin van de lockdown hadden we te maken met een stijgende vraag vanuit de Fast Moving Consumer Goods-sector omdat mensen massaal naar de supermarkten gingen om te hamsteren. Na twee weken was dit weer terug op het oude niveau van voor de crisis. In de auto-industrie gebeurt door de fabriekssluitingen het tegenovergestelde. Maar nu de grootste Europese fabrieken weer opengaan zien we daar ook weer de vraag naar auto-onderdelen – en daarmee de vraag naar landingdragers – langzaamaan terugkeren.”

De diensten van PAKi Logistics zijn cruciaal om Europese handelsstromen te faciliteren en toeleveringsketens te verduurzamen. Het bedrijf beheert, levert, repareert en distribueert gestandaardiseerde ladingdragers (zoals pallets en dozen) in 26 Europese landen. In de ruim 40 jaar dat het bedrijf actief is groeide het hard (het netwerk bestaat inmiddels uit meer dan 10.000 stations). Voortdurende innovatie zorgt ervoor dat de onderneming ook aan de steeds complexere eisen van transportbedrijven, retailers en industrieën kan voldoen. De laatste wapenfeiten zijn de PAKi e-Voucher en een Drop & Drive-app, die transacties volledig digitaliseren. Deze innovaties besparen kostbare tijd, verminderen papierverbruik en beperken het transport van lege ladingdragers. Dit levert uiteindelijk CO2-reductie op.

PAKi e-Voucher

Toeleveringsketens zijn de laatste jaren steeds complexer en internationaler geworden. Om goederen duurzaam te transporteren is het poolen van ladingdragers de beste oplossing. “Door te poolen wordt het transport van lege ladingdragers beperkt en hergebruik en recycling gestimuleerd. Als een transportbedrijf bijvoorbeeld goederen levert aan een retailer, kunnen de pallets voor een pallet-voucher worden ingewisseld. Dit voorkomt dat chauffeurs lege pallets vervoeren. Het transportbedrijf ontvangt vervolgens het tegoed, terwijl PAKi Logistics voor de herdistributie van de pallets zorgt”, legt Agasse uit.

'De digitale oplossingen besparen tijd en papier' 

De transacties vergen veel tijd en papier. Om het proces efficiënter en duurzamer te maken zocht PAKi Logistics naar digitale oplossingen. Het resultaat is de PAKi e-Voucher. Deze voucher digitaliseert de transactie volledig, waarmee het tijd bespaart en papier overbodig maakt. “De cyclus voor het verwerken van een transactie is nu van 14 dagen naar enkele seconden teruggebracht”, vertelt Agasse. “Een vrachtwagenchauffeur uit Napels kan zich nog bij een afleveradres in Duitsland bevinden, terwijl het transportbedrijf in Italië het tegoed voor de pallets al bijgeschreven krijgt.”

Grote boost

Om van de PAKi e-Voucher een succes te maken, moet de hele toeleveringsketen achter het gedigitaliseerde systeem komen te staan. “De ontwikkeling van de digitale voucher ging snel. Voordat we het naar de markt brachten hebben we het systeem eerst met Edeka getest. Hoewel het enorme voordelen oplevert, is het nu wel een uitdaging om het in de hele sector te implementeren. De transportsector loopt op het gebied van digitalisering namelijk achter op andere sectoren.”

Een grote opsteker is dat Lidl, de grootste retailer van Europa, de PAKi e-Voucher al in zijn toeleveringsketen heeft geïntroduceerd. Er zijn verschillende redenen waarom de retailer voor de digitale oplossing kiest: meer flexibiliteit voor vervoerders, geen transport meer van lege pallets en kortere afstanden om pallets te herdistribueren. Met name het laatste punt draagt bij aan lagere CO2-emissies. “De samenwerking met Lidl, dat een groot Europees netwerk heeft, is een geweldige kans om onze digitale oplossing uit te rollen.” Agasse verwacht dat het gebruik van de PAKi e-Voucher in de komende 5 jaar enorm gaat toenemen.

Drop & Drive

Een andere digitale innovatie die eerder dit jaar werd gelanceerd is de Drop & Drive-app. Met deze app kunnen chauffeurs 1) depots vinden waar zij hun lege pallets kunnen afleveren en 2) deze depots van hun komst op de hoogte stellen. Voorheen moest de chauffeur rondbellen om een depot voor zijn pallets te vinden. De transactie werd vervolgens op papier bezegeld. Ook dit proces is nu volledig gedigitaliseerd. De lockdowns in verschillende Europese landen heeft de uitrol van de app vertraagd. Maar wanneer alles weer stap voor stap opengaat, staat de nieuwe digitale oplossing klaar.

“Deze nieuwe digitale handdruk is veel efficiënter. In het verleden werden transacties met depots ook op papier geadministreerd. De verwerking van deze documenten, die vanuit heel Europa komen, kost veel tijd en maakt het traceren van pallets moeilijk. De Drop & Drive-app, opnieuw een bestaande technologie, lost dit probleem op. Voor partijen die bij een transactie betrokken zijn is dit een snelle, makkelijke en veilige oplossing”, zegt Agasse.

Blockchain

Wat is de volgende stap op het gebied van digitale innovatie? Het wordt geen digitaal platform zoals Airbnb waarop je pallets kunt uitwisselen, verzekert Agasse ons. Hoewel in landen als Frankrijk en Spanje er wel dergelijke platforms zijn opgezet, voorzien ze niet in alles. "Ze bieden niet de oplossing die de markt nodig heeft. De platforms werken goed qua functionaliteit, maar zijn niet geschikt voor de herdistributie van lege pallets. Onze aanpak is anders. We zien digitale oplossingen als een middel en niet als een doel op zich. ”

'Wij kunnen als neutrale partner blockchain aanjagen' 

Een veelbelovende ontwikkeling volgens Agasse is blockchain. PAKi Logistics  neemt deel aan een GS1 blockchain-initiatief rondom ladingdragers. “Onze business is uitermate geschikt voor blockchain. We vertegenwoordigen een deeleconomie en onze tegoeden zijn in feite een valuta. Daarbij worden de transacties in de toeleveringsketen gesloten tussen ‘vreemden’  waarbij een derde neutrale partij nodig is voor het vertrouwenselement. Al deze elementen passen bij de definitie van blockchain. Als neutrale partner in deze transacties zijn wij in een goede positie om een dergelijk project aan te jagen.”

Lufthansa, SAP en Lidl doen ook mee aan het project. Na een succesvolle pilot in 2018, werken de partijen nu aan een full-product oplossing, dat een efficiënt en digitaal managementsysteem voor ladingdragers voor alle partners in de toeleveringsketen mogelijk moet maken. “We nemen de tijd om dit te ontwikkelen want het systeem moet betrouwbaar zijn. Wij en de andere partners moeten er met onze enorme netwerken en toeleveringsketens op kunnen vertrouwen. Vertrouwen is het sleutelwoord. Door krachten te bundelen met sterke partners, maken we de volgende stap in de digitalisering van de sector mogelijk.”

Beeld: PAKi Logistics