26-07-2020 06:03 | Door: Teun Schröder

Freedom to move: in a safe, sustainable and personal way. Onder dit motto vat Volvo zijn visie op de toekomst van mobiliteit samen. Ondanks de toenemende druk op mens, stad en milieu wil de Zweedse autofabrikant laten zien dat de auto nog steeds een verantwoord verlengstuk van vrijheid is. “Op een persoonlijke, veilige en duurzame manier. We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld om koploper te zijn in de transformatie van de auto-industrie”, zegt Herrik van der Gaag, CEO van Volvo Car Nederland.

Volvo steekt zijn ambities dus breed in, met een centrale positie voor mens, veiligheid en duurzaamheid. Het bedrijf heeft een duidelijke visie over een geëlektrificeerde toekomst. Het staat buiten kijf dat autofabrikanten een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling naar duurzame mobiliteit. Maar ook de automobilist heeft daarin een rol te spelen. Volgens Van der Gaag neemt het gedrag van automobilisten namelijk een prominente plek in bij duurzame verandering. “Je ziet nu dat er veel stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid zijn voor de aanschaf van een elektrische auto. Maar we zouden ons meer moeten richten op het gebruik.”

Volvo stimuleert duurzaam gebruik van de plug-in hybride modellen met de Volvo On Call-app. De app laat onder andere de mix tussen verreden kilometers op stroom en benzine zien. Aan de hand van het stroomverbruik kan de bestuurder zien hoe zuinig de auto rijdt. “We promoten voortdurend de elektrische capaciteiten van onze modellen, maar hiervoor is het ook belangrijk dat bestuurders deze gaan gebruiken. Het stimuleren van duurzaam gedrag is een minstens zo interessante uitdaging als het verduurzamen van het wagenpark", stelt Van der Gaag.

Blockchain voor grondstoffen

In de zoektocht naar verdere verduurzaming grijpt Volvo naar de nieuwste technologische ontwikkelingen. Zo investeerde Volvo onlangs in de tech-startup Circulor, een bedrijf dat inzet op blockchain tracering. De zeldzame grondstoffen die nodig zijn voor accucellen voor elektrische auto’s, zoals kobalt en lithium, vormen een uitdaging voor autofabrikanten. “We willen transparant zijn over onze keten”, zegt Van der Gaag. “We brengen de winning, het transport en de verwerking van de grondstoffen in kaart met behulp van blockchain technologie. We kopen alleen in bij partijen die dit op een verantwoorde manier delven." Van der Gaag zegt dat dit gesprek voor leveranciers in het begin nog even wennen was. “Maar het is essentieel voor de invulling van onze strategie. Duurzaamheid begint bij de inkoop. Als mondiaal merk hebben we gezegd: mooi als jullie met ons willen samenwerken, maar dit zijn onze spelregels.”

Lees ook: Elektrisch rijden is bijna overal goed voor het milieu

"Uiteindelijk streven we naar een auto die zichzelf aan de kant zet als de berijder om wat voor reden dan ook niet meer in staat is om te rijden"

Volvo is veiligheid

Een andere in het oog springende missie van Volvo: niemand zal verongelukken of zwaar gewond raken in een nieuwe Volvo. Van der Gaag: “Volvo is veiligheid, dus dit is echt een belangrijke ambitie van ons. We beschikken over een eigen onderzoeksteam dat nauwkeurig verkeersongelukken analyseert.” De oorzaak van bijna 90 procent van alle ongevallen heeft een menselijke factor. Dat kan afleiding zijn door telefoon of medebestuurder, maar ook intoxicatie is een veelvoorkomende oorzaak. “We hebben nu technologie die de gemoedstoestand van de berijder nog nauwkeuriger in de gaten houdt. De auto ziet obstakels en ander verkeer op de weg en checkt vervolgens hoe adequaat de bestuurder hierop reageert. Is de reactiesnelheid te laag? Dan vraagt de auto of het nog wel goed gaat met de bestuurder. Uiteindelijk streven we naar een auto die zichzelf aan de kant zet als de berijder om wat voor reden dan ook niet meer in staat is om te rijden.”

Geraakt door corona

Van der Gaag praat enthousiast over duurzame innovaties, maar gaat er niet aan voorbij dat de auto-industrie hard is geraakt door de coronacrisis. De vraag naar nieuwe voertuigen lag tijdelijk op zijn gat en de toeleveringsketen in Europa liep vast. Waar de Europese industrie zo’n 100.000 auto’s per dag produceert, wordt geschat dat door alle sluitingen al ruim 1,5 miljoen auto’s aan productie is gemist. Opvallend genoeg lijken de gevolgen van de stagnerende toelevering voor Nederlandse dealers mee te vallen. Door de beperkte vraag naar auto’s en een verminderde inkoop, werden voorraden afgebouwd en klantrelaties versterkt.

"Door de mondiale verspreiding van onze fabrieken heeft onze onderdelenvoorziening geen dag gehaperd"

“Door de mondiale verspreiding van onze fabrieken heeft onze onderdelenvoorziening geen dag gehaperd”, vertelt Van der Gaag. “Het belangrijkste was dat we naar klanten hebben gecommuniceerd dat we gewoon open waren. Verder heeft het ons en onze dealers een enorme hoeveelheid ondernemerschap en creativiteit gebracht. Hoe zorgen we dat orders door blijven lopen? Op wat voor manier kunnen we klanten veilig ontvangen? In plaats van dat er nieuwe modellen werden besteld, keken dealers naar de eigen voorraad. De nadruk verschoof van aanschaf en gebruik, naar onderhoud en veiligheid. We hebben flexibiliteit getoond die we ook na deze periode willen vasthouden.”

Lees ook: Volvo en Daimler bundelen krachten voor vrachtverkeer op waterstof

Dappere ambities

De coronacrisis staat los van de duurzaamheidsambities van Volvo. “De crisis is hooguit een stroomversneller geweest”, zegt Van der Gaag. Sinds het begin van vorig decennium maakt Volvo al grote slagen met duurzame verandering. Een paar van de ambities van Volvo op een rij: in 2025 wil de autofabrikant de CO2-uitstoot verlagen met 40 procent ten opzichte van 2018. In datzelfde jaar wil Volvo dat 50 procent van de verkochte auto’s elektrisch is en de andere 50 procent plug-in hybride. Daarbij streeft het bedrijf naar een transparante waardeketen die in 2040 volledig klimaatneutraal is.

Van der Gaag: “Wij willen voorop lopen met verduurzaming, te beginnen bij onze fabrieken. We kijken naar de herkomst van onze materialen, recyclen plastic en mijden onnodig transport van onderdelen. En we nemen ook het energieverbruik onder de loep. Zonnepanelen en windenergie gaan een steeds crucialere rol spelen in onze productiehallen.”

Lees ook: 50 procent auto's elektrisch in 2025; Volvo presenteert toekomstvisie duurzaamheid

Productie in Gent

De fabriek in het Belgische Gent is onlangs een samenwerking aangegaan met andere bedrijven op hetzelfde industrieterrein om de restwarmte van productieprocessen te hergebruiken. “Zo zie je in de eerste plaats dat energie duurzaam wordt opgewekt en tegelijkertijd zo lang mogelijk in het industrienetwerk wordt vastgehouden.” Verder heeft Volvo de accu-assemblage van het gloednieuwe elektrische model pal naast de productiehal in Gent geplaatst. “We maken de accu op de plek waar de auto wordt samengesteld. Hierdoor zijn de transportemissies minimaal.”

Van der Gaag is tevens trots op de duurzame ontwikkelingen bij de dealers verspreid door het land. “Je ziet dat iedereen hier bewust mee bezig is. Dealers bouwen en verbouwen erkend duurzaam, plaatsen zelf zonnepanelen op het dak, reduceren plastic en hebben alleen datgene op voorraad wat ook daadwerkelijk nodig is."

Accu’s als energieopslag

Onderdeel van de verduurzaming bij Volvo is het hergebruik van accu’s en onderdelen. “Dit begint al in de ontwerpfase van de auto”, vertelt Van der Gaag. “We proberen auto-onderdelen zo te ontwerpen dat we ze makkelijk kunnen loskoppelen en hergebruiken. Bepaalde onderdelen van de accu zijn op het moment zo geconstrueerd dat ze gerenoveerd kunnen worden of als grondstof in een nieuwe auto terechtkomen.”

Daarnaast kunnen de accu’s een nieuwe fase ingaan als externe energieopslag, bijvoorbeeld bij openbare laadstations of bij klanten thuis. Dan doen de modules dienst als buffer: ze slaan zonne- of windenergie op wanneer er een overschot aan energie is en laden de auto’s daarmee op zodra dat nodig is. “Wie had gedacht dat we als automerk zo direct bij de energietransitie betrokken zouden worden?”

"Wie had gedacht dat we als automerk zo direct bij de energietransitie betrokken zouden worden?"

Autonoom met rijplezier

Naast de duurzaamheidsambities kijkt Volvo ook verder. In 2025 wil Volvo de consument een week vrije tijd teruggeven per nieuw gekochte auto met behulp van verschillende klant-ontzorgende initiatieven. “Dit gaat verder dan een haal-en-breng service van je nieuwe auto”, vertelt van der Gaag. “De auto kan naadloos communiceren met je agenda, waardoor je nooit meer een adres hoeft in te toetsen. Daarnaast haakt Volvo in op het nieuwe werken. “We hebben flexwerkplekken ingericht bij onze dealers. Zo kunnen mensen ter plekke doorwerken, terwijl hun auto onderhoud krijgt. Met al deze initiatieven proberen we tijd aan de automobilist terug te geven.”

“Maar als het echt over ontzorgen gaat, dan hebben we het over bepaalde autonome functies in de auto die vanaf 2023 steeds belangrijker worden. We hebben onze conceptauto, de 360c, ontwikkeld om onze visie op de toekomst van reizen tot leven te brengen; autonoom, elektrisch, verbonden en veilig. Van der Gaag verwacht dat we op korte termijn steeds meer autonomie gaan zien op snelwegen, in afgebakende gebieden en als last-mile solution. “Ik verwacht niet dat het de bestuurder volledig zal wegdringen. Ik denk dat het plezier van autorijden altijd een behoefte zal zijn.”

Beeld: Volvo