06-03-2018 16:00 | Door: Martijn van der Donk

Hoe maak je van een duurzaam hotel een goede businesscase? Dat is voor Marco Lemmers, mede-oprichter van Conscious Hotels best een uitdaging, want duurzaam betekent vaak ook duurder.

Die hogere inkoopprijs kan Lemmers niet volledig doorberekenen aan de gast, want dan zou hij hem kwijtraken. “Dat inkoopnadeel verkleinen we door direct naar de bron te gaan.” Zo heeft het hotel partnerships met bijvoorbeeld de biologische boer en de beddenfabrikant Auping. “Het mooie is dat we met die partijen langdurige samenwerkingen aangaan.”

Focus op CO2

Volgens Lemmers wordt er bij de discussie over duurzaamheid nog te veel de focus gelegd op CO2-uitstoot. Andere aspecten van duurzaamheid raken wat hem betreft wat onderbelicht. “Wij hebben onlangs een life cycle assesment laten doen waarin we de hele keten hebben doorgelicht. Naast CO2-uitstoot komen daarin ook zaken als het gebruik van gifstoffen aan de orde.”

Dit fragment maakt onderdeel uit van een complete podcast. Abonneer je op de podcast via Soundcloud, iTunes of op je telefoon via een podcastapp. Zoek op: DuurzaamBV.

Interview: John van Schagen | Afbeelding: Conscious Hotels