27-11-2018 10:45 | Door: Bas Joosse

Bedrijven geven gemiddeld prioriteit aan 7,3 van de 17 Sustainable Development Goals (SDG's). Dit concludeert onderzoeksbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) in de jaarlijkse SDG Reporting Challenge. Ondanks het hoge cijfer van het aantal doelen, is er weinig concrete actie.

PwC onderzocht 729 bedrijven in 21 landen over de hele wereld, waaronder 38 bedrijven uit Nederland. In het onderzoek werd gekeken of de bedrijven de SDG’s in hun strategieën vermelden en welke invulling er verder aan gegeven wordt.

Van die bedrijven melden 525 de SDG’s in de jaar- en duurzaamheidsverslagen. De helft van alle bedrijven heeft volgens PwC priority SDG’s in kaart gebracht. Bij slechts 197 bedrijven worden de SDG’s in de zakelijke strategie genoemd.

Download het rapport

Bij de bedrijven die de SDG’s belangrijk vinden, blijft er een gat tussen de goede intenties en de mogelijkheden om de doelstellingen daadwerkelijk te embedden in de businessstrategie. Volgens de onderzoekers hebben bedrijven wel de wil om de SDG’s te omarmen, maar missen zij de strategie, cultuur en hulpmiddelen om de toezeggingen in concrete acties te vertalen.

Lees ook: Hoe kan het bedrijfsleven écht werk maken van SDG’s?

Focus op SDG’s

Volgens het onderzoek focussen bedrijven vooral op drie doelstellingen: Decent Work and Economic Growth (SDG8), Climate Action (SDG13) en Responsible Consumption and Production (SDG12). Een mogelijke verklaring daarvoor is volgens PwC dat deze drie doelen het meest voor de hand liggend zijn en het makkelijkste te implementeren in de businesstrategie.

De drie SDG’s die het minst vaak opgenomen worden in de strategieën zijn Zero Hunger (SDG2), No Poverty (SDG1) en Life Below Water (SDG14). Veel bedrijven zien deze drie onderwerpen volgens de onderzoekers als taak van de overheid.

Sense of urgency

“We moeten een sense of urgency creëren. Als we de doelen van 2030 willen halen, moet er onmiddellijk en sneller actie genomen worden”, stelt VN-secretaris-generaal António Gutteres in het rapport.

Aanbevelingen

PwC doet vier aanbevelingen voor een succesvolle implementatie van de SDG’s. Zo moet de hele organisatie een rol spelen. ‘Het is niet alleen een CSR issue’, stellen de onderzoekers. Leiderschap vormt een sleutelrol: CEO’s moeten een voorbeeldrol spelen. Daarnaast moeten er betekenisvolle doelen aan de SDG’s gehangen worden. Ten slotte moet de informatievoorziening over de SDG’s net zo helder en transparant zijn als de informatie die gegeven wordt over de financiële stukken.

Klimaattop Katowice

Tijdens de Klimaattop van Katowice wordt concrete invulling geven aan een aantal SDG’s. Het gaat dan om eerlijk werk en economische groei (SDG 8), industrie, innovatie en infrastructuur (SDG 9) en verantwoorde consumptie en productie (SDG 12). In het PwC-rapport scoren SDG’s 8 en 12 hoog. 

Bekijk in onderstaande infographic hoe het internationale bedrijfsleven aan de slag is gegaan met SDG's en wat de prestaties van Nederland tot nu toe zijn: 

 

Bron: PwC