27-02-2019 09:44 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De vloer van een trein heeft veel te verduren; dagelijks lopen er duizenden reizigers overheen. Na twintig jaar is een deel van de vloeren in de treinen van de NS dan ook aan vervanging toe. Een Haarlemse ondernemer geeft de vloeren een tweede leven als tafeltennistafel. Op station Zwolle is woensdag de eerste tafel in gebruik genomen.

De NS knapt de komende jaren een groot deel van de dubbeldekstreinen op. In een werkplaats in Haarlem worden de treinen gestript en opgeknapt. “Op dit moment geven wij onze dubbeldekstreinen na twintig jaar trouwe dienst een tweede leven. In 45 dagen strippen wij een rijtuig en bouwen dat volledig weer op, zodat de trein nog eens twintig jaar mee kan”, zegt Ilse de Vos van Eekeren, manager duurzamer ondernemen bij NS. 

Tweede leven voor materialen

Veel materiaal uit de treinen wordt hergebruikt; ongeveer 86 procent van de materialen is ook weer in de gemoderniseerde treinen te vinden. Daarnaast krijgt 11 procent van de materialen een tweede leven buiten de trein. Zo worden de plastic tussenwanden en bagagerekken uit de trein gerecycled tot palen voor dijkverzwaringen en worden de oude stoelen op kantoren van NS geplaatst. De rubbers rond de ramen in de trein worden vervangen door nieuwe exemplaren; van het oude rubber worden speeltuintegels gemaakt. De vloeren uit de trein worden  hergebruikt als tafeltennistafel.

Tafeltennistafel

De hergebruikte tafeltennistafel komt uit de koker van de Haarlemse ondernemer David van der Veldt van Veldtwerk. Hij werkte eerder samen met het vervoersbedrijf. Van tien vierkante meter vloer maakt Van der Veldt één tafeltennistafel. Ter gelegenheid van het NK tafeltennis staat de tafeltennistafel tot en met vrijdag 1 maart in Zwolle.

100 procent hergebruik

“We willen naar 100 procent hergebruik en zoeken samen met partners naar mogelijkheden voor die laatste 3 procent. Door de samenwerking met Veldtwerk komen we weer een stapje dichterbij”, stelt De Vos van Eekeren. Het hergebruik van de treinmaterialen is niet het enige wat het spoorbedrijf aan duurzaamheid doet. Zo rijden de treinen op stroom afkomstig van windmolens en rijden de vervangende bussen bij storingen op biobrandstof.

Bron en foto's: NS