09-04-2019 16:37 | Door: Sanne Bode

Het is ruim 2,5 jaar geleden dat de Jaarbeurs Innovation Mile werd gelanceerd, maar de community is volop in ontwikkeling. Zo zijn er inmiddels zo’n 20 scale-ups, waaronder SnappCar en BeBright, maar ook partijen zoals Alliander gevestigd. “In een andere omgeving stimuleer je innovatie en ontwikkel je nieuwe ideeën”, stelt Niek Krebbers, salesmanager bij Jaarbeurs.

Met zijn open structuur op ruim 6.000 vierkante meter is de Jaarbeurs Innovation Mile (JIM) een soort ‘speelplaats’ voor ontmoeting, interactie en samenwerking tussen bedrijven. Dat de leden van de JIM-community allemaal aan een slimme, gezonde en groene stad bijdragen is geen toeval. Utrecht wil namelijk met een focus op healthy urban living en sustainability de regio aantrekkelijk houden voor bewoners maar ook voor vestigende bedrijven. Jaarbeurs draagt daar aan bij door met het JIM-concept bedrijven die actief zijn met deze thematiek samen te brengen.

“Alle bedrijven die lid zijn van JIM hebben raakvlakken op het gebied van de vitale stad. Daardoor kunnen ze elkaar versterken en is er een grote kans op onderlinge samenwerking”, zegt Krebbers. Dat wordt beaamd door Philip Idenburg, managing partner bij strategie- en innovatieadviesbureau BeBright: “Ons bedrijf is actief in maatschappelijke vraagstukken op het gebied van life sciences & health. Het ontbrak ons echter aan een gemeenschappelijk plek waar we met andere bedrijven konden samenwerken. We wilden een gedeelde ruimte waar we ons samen met anderen volledig konden richten op het creëren van zorginnovatie.”

Verbinding en ontmoeting centraal

Met robuuste overlegtafels, gekleurde tussenwandjes, een overlegruimte in theateropstelling, patchwork bankstellen en vele zithoeken is de sfeer op de zesde verdieping van het Beatrixgebouw informeel en speels. Bedrijven die hier dagelijks te vinden zijn, ofwel branded leden, hebben hun eigen werkomgeving en look and feel. Daardoor heeft elke ruimte een ander karakter. Zogenoemde flexleden werken op de flexwerkplekken die door de ruimte heen verspreid zijn. Zij kunnen zelf kiezen hoeveel dagen per week ze aanwezig zijn.

“De verbinding tussen leden en het ontmoeten staat centraal bij JIM”, vertelt Linda Aarsman, campagnemanager bij Jaarbeurs. Om deze ontmoetingen op een laagdrempelige manier te creëren zijn er geen deuren, ramen en wanden geplaatst tussen de werkomgevingen. Het is een open ruimte. “Daar moet je natuurlijk wel voor openstaan en aan wennen”, erkent Aarsman. 

De ervaring leert dat bedrijven de eerste periode gebruiken om aan de samenwerkplek te wennen en af te tasten. “Je kunt het vergelijken met een verhuizing. De eerste periode ben je vooral druk met opknappen en gewend raken aan je nieuwe woning. Daarna begin je om je heen te kijken en volgen de uitnodigingen voor buurtborrels.” Jaarbeurs ziet voor zichzelf een rol als facilitator weggelegd zodat de bedrijven nog makkelijker met elkaar in contact komen. “Wij delen bijvoorbeeld informatie over de bedrijven via onze eigen kanalen. Zo weten ze van elkaar wie ze zijn en wat ze doen”, legt Krebbers uit.

Stimulatie van innovatie

Sinds de opening is het aantal branded leden van drie naar twintig gestegen. Scale-ups zoals Frankwatching en Lygature hebben een eigen werkplek maar ook gevestigde bedrijven zoals Alliander die gebruiken JIM als innovatiehub. “Als je binnen je eigen omgeving een bepaalde versnelling wilt neerzetten, werkt het vaak goed om dat buiten je eigen pand te doen. Door in een andere omgeving te zijn stimuleer je innovatie en ontwikkel je nieuwe ideeën”, legt Krebbers uit.

“We zien dat bedrijven op basis van gedeelde thematieken met elkaar samenwerken. Vooral bij de thema’s zorg en gezondheid zien we nieuwe verbindingen ontstaan, met elkaar maar ook met Jaarbeurs. Een voorbeeld hiervan is BeBright, die deelnam aan het openingscongres van de beurs Zorg & ICT die Jaarbeurs jaarlijks organiseert. De verbinding tussen BeBright en Jaarbeurs heeft ervoor gezorgd dat zij betrokken raakten bij deze beurs. Wij zijn daarmee niet alleen een interessante partner voor BeBright, maar zij ook voor ons. Door hun frisse blik en innovatiekracht zijn ze van grote toegevoegde waarde.”

Groeiende community

De komende tijd richt JIM zich op het nog beter faciliteren van de community. “We willen de community echt verder laten groeien. Daarom hebben we sinds kort ook een community manager, die gaat kijken hoe we onze faciliterende rol kunnen uitbreiden”, zegt Krebbers. “Ook willen we met de leden nog meer de verbinding met bedrijven uit de omgeving zoeken zodat we onze leden nog meer kunnen bieden in de toekomst.”

Krebbers is ervan overtuigd dat er altijd fysiek contact nodig is om echte verbindingen te creëren. “JIM zal dan ook nooit een plek worden waar je met je laptop aanlandt en met een koptelefoon op je hoofd kunt werken. JIM is en blijft een hub waar de verbinding en ontmoeting centraal staat.”

Afbeeldingen: Jaarbeurs