30-04-2019 10:49 | Door: Bas Joosse

Drie grote drankmerken sluiten zich aan bij het Franse bedrijf Carbios, dat een techniek ontwikkeld heeft om PET-plastic en polyestervezels met enzymentechnologie tot grondstof te recyclen. Met de komst van Nestlé, PepsiCo en het Japanse Suntory wil Carbios de techniek verder opschalen.

Carbios werd in 2011 opgericht door het gelijknamige bedrijf en L’Oréal. Door middel van enzymen worden volgens Carbios polymeren uit afvalplastic teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Hierdoor ontstaat gerecycled PET, ook wel bekend als rPET.

Groot marktpotentieel

Met de komst van de drie partijen wordt het potentieel flink opgeschaald. Nestlé Waters levert 51 verschillende merken bronwater, veelal verpakt in plastic flesjes. Het bedrijf heeft een marktaandeel van 11 procent op de wereldmarkt. PepsiCo produceert onder andere frisdranken en bronwater. Het van oorsprong Japanse Suntory Beverages & Food Europe verkoopt onder andere bronwater, cola en thee. Het bedrijf produceerde in 2017 ruim 17 miljard flesjes.

“We zijn verheugd om Nestlé, PepsiCo en Suntory te verwelkomen in ons consortium met L’Oréal. Hun bijdrage zal onze gezamenlijke ambitie versnellen en zal helpen om de recyclingtechniek verder te industrialiseren”, zegt Jean-Claude Lumaret, CEO van Carbios.

Met de enzymentechnologie van Carbios kan volgens het bedrijf iedere vorm van PET-plastic gerecycled worden. Op dit moment wordt 57 procent van de op markt gebrachte PET-flessen in Europa gerecycled. Bottleneck is het scheiden en sorteren van flessen en andere PET-verpakkingen. In bestaande recyclingmethodes is vervuiling van de stroom flessen een groot probleem. 

Ioniqa

Chemische recycling van PET-plastic gebeurt op meer plaatsen. Zo opent het Nederlandse bedrijf Ioniqa binnenkort een fabriek waar plastic gerecycled kan worden. Coca-Cola wordt één van de klanten van het bedrijf.

Bron: Carbios | Afbeelding: Adobe Stock