10-05-2019 14:34 | Door: Bas Joosse

Rabobank gaat de komende vijf jaar met 15.000 zakelijke klanten in gesprek over circulariteit. De bank wilt met ondernemers meedenken over circulair ondernemen en helpen om het businessmodel van ondernemers te verduurzamen.

Rabobank werkt sinds 2014 met de Rabo Circulair Ondernemen Challenge. In dat programma worden klanten ondersteund bij het ontwikkelen van een circulair businessmodel. Enkele maanden geleden opende de bank het Circulair Ondernemen loket, waar ondernemers terechtkunnen met al hun vragen over circulair ondernemen.

Impactanalyse

Het besluit om met meer klanten in gesprek te gaan, is genomen na een impactanalyse die uitgevoerd bij 31 bedrijven die de Circulair Ondernemen Challenge al afgerond hebben. Eén van de conclusies uit die analyse is volgens Rabobank dat er veel kansen zijn om circulair te ondernemen, maar dat het lastig kiezen is welke kansen benut moeten worden. Ook is samenwerking belangrijk voor de circulaire economie, omdat dit tot kostenbesparingen kan leiden.

Rabobank noemt de onderzoeksresultaten spectaculair, onder meer omdat een derde van de bedrijven direct financieel voordeel haalt uit de circulaire manier van werken. “Het is dan ook niet zo gek dat driekwart van de deelnemers circulariteit tot een belangrijk onderdeel heeft gemaakt van hun lange termijn bedrijfsstrategie”, schrijft de bank in het rapport over de impactanalyse.

Lees ook10 oplossingen om Nederland circulair te maken

Circulair aan de slag

“We zien nu dat we meer kunnen doen om de circulaire economie aan te jagen. Met de inzichten uit de impactanalyse kunnen we nog actiever met klanten in gesprek gaan. Bedrijven omarmen circulariteit en willen ermee aan de slag, maar weten niet altijd direct hoe. Als bank willen we ondernemers duurzaam helpen groeien”, stelt Alain Cracau, hoofd Sustainable Business Development bij Rabobank.

Lees ook: Rabobank: “Om verandering gedaan te krijgen moeten we af en toe risico nemen”

Bron: Rabobank | Afbeelding: Adobe Stock