09-07-2019 08:00 | Door: Emma Rotman

Het inzamelen van materialen voor hergebruik en recycling is een van de uitdagingen van de circulaire economie. Hoe krijg je als leverancier je ketenpartners zover dat zij hun materialen weer bij jou inleveren? Pallet Return System – onderdeel van de Faber Halbertsma Group - introduceerde het Green Label om de gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle partijen in een circulair systeem te benadrukken. En dat heeft een katalyserend effect.

“Er is veel publiciteit rondom de industrie van onze klanten, bijvoorbeeld vanwege de plastic soep en het verbod op wegwerpplastic. Dat biedt kansen om aan duurzaamheid te werken.” Aan het woord is Rinus de Kok, commercieel directeur van Pallet Return System (PRS). Het bedrijf heeft een Europees pallet pooling systeem opgezet voor producenten van polymeren. Deze producenten leveren plastic korrels aan hun klanten door heel Europa, die daar vervolgens allerlei plastic producten van maken. De korrels worden voornamelijk in zakken van 25 kilo aangeleverd op pallets; per jaar zijn dat er meer dan 5 miljoen.

Lees ook: Hoe past plastic binnen een circulaire economie?

De polymerenindustrie ontwikkelde 25 jaar geleden samen met PRS een standaard pallet, waar alle grote spelers in de sector mee werken. Ideaal voor een circulair systeem. PRS heeft een netwerk opgezet om de pallets te verzamelen, op te knappen en door te sturen naar de volgende klant. Via een Collection Service Centre houdt PRS contact met de ruim 15.000 adressen waar de pallets terechtkomen. In heel Europa bevinden zich zo’n 40 depots waar de pallets worden verzameld en gerepareerd.

Het resultaat: door de pallets zo lang mogelijk te hergebruiken, bespaart PRS  grondstoffen voor de productie van nieuwe pallets. Door ze vanuit lokale depots door te sturen naar de volgende klant, houdt PRS bovendien het aantal transportkilometers zo laag mogelijk. “De dichtheid van dat netwerk is daarin essentieel”, vertelt De Kok. Aan het einde van de cyclus worden ze ingezet als brandstof voor allerlei toepassingen.

Lees ook: CEO Faber Halbertsma Group: 'Wij geloven echt in het circulaire model'

Van kostenbesparing naar ecologische voetafdruk

Het circulaire businessmodel van Faber Halbertsma Group is weliswaar niet nieuw; het verhaal eromheen is dat wel. “We zijn ooit begonnen met het pooling model om kosten te besparen. Maar dat gaat één op één samen met het verlagen van de ecologische voetafdruk van onze klanten”, legt De Kok uit.

Dat verhaal vertellen is essentieel om het systeem optimaal te laten werken, stelt De Kok. Het pooling model vraagt namelijk een extra inspanning van alle spelers in dit systeem. “Normaal gesproken krijg je als klant nieuwe pallets aangeleverd. Die belaadt je met je producten, je stuurt ze de wereld in en je denkt er niet meer aan. Na gebruik worden ze vaak opgekocht en ben je ze kwijt. Maar bij ons blijven de pallets ons eigendom en vragen wij onze klanten aan te geven waar ze onze pallets naartoe sturen, zodat wij ze daar kunnen ophalen na gebruik.”

Wat de uitdaging nog groter maakt, is dat de klanten van PRS de pallets doorsturen naar hún klanten, de plasticverwerkers. Ook die spelen een belangrijke rol in het systeem. Klanten van PRS moeten er dus voor zorgen dat ook de plasticverwerkers meewerken aan het systeem. “Bijvoorbeeld door de pallets niet door te verkopen of te verbranden, maar ze juist apart te houden tot wij ze komen ophalen”, legt De Kok uit. “Daarom is het belangrijk om onze klanten te laten inzien wat een circulair model oplevert en hen te helpen dit ook bij hun klanten over te brengen.”

Lees ook: 10 oplossingen om Nederland circulair te maken

Green Label

Om dit model te onderstrepen introduceert PRS het Green Label. “Onze klanten, maar ook hun klanten mogen dit label voeren wanneer zij in voldoende mate meewerken aan het hergebruiken van de pallets”, zegt De Kok. “Het Green Label helpt om die medewerking te vergroten.”

'Onze pallet is onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van onze klanten'

“Wanneer de verkopers die mijn klant vertegenwoordigen bij hun klant aan tafel zitten, dan praten ze natuurlijk liever over hun eigen producten dan over de pallets waarop die geleverd worden. Maar nu is onze pallet onderdeel van hun duurzaamheidsstrategie. Dat maakt het voor onze klanten veel interessanter om met hun partners te praten over het retourneren van de pallets”, legt De Kok uit.

Circulair is trending

Waarom nu een Green Label introduceren, als het circulaire pallet pooling model al meer dan twintig jaar bestaat? “De laatste paar jaar is circulair werken in deze industrie een steeds belangrijker onderwerp van gesprek”, zegt De Kok. “Niet iedereen realiseert zich echter dat wat wij doen daar heel erg bij past. Met het Green Label kunnen wij laten zien dat wij niet zomaar een palletleverancier zijn, maar dat klanten samen met ons een bijdrage kunnen leveren aan de circulaire economie.”

Het Green Label zorgt ervoor dat PRS op een ander niveau met klanten in gesprek is. “Bij inkopers staat het onderwerp circulariteit nog niet zo hoog op de agenda. Vaak is in tenders de prijs leidend. Ik wil juist het circulaire aspect benadrukken. Met dat verhaal kom ik bij andere afdelingen terecht.”

Lees ook: Rijksoverheid investeert in klimaatneutraal en circulair inkopen

Financiële prikkel versus groene boodschap

Naast het Green Label motiveert PRS haar klanten ook met een financiële prikkel. PRS meet op klantniveau hoeveel pallets er namens die klant worden teruggehaald. Het bedrijf geeft klanten gericht inzicht in welke van hun klanten zij moeten aanspreken om het percentage geretourneerde pallets omhoog te krijgen. Met als beloning een betere prijs én een lagere milieu-impact.

'Inkopers kunnen veel meer aandacht besteden aan circulariteit'

Is het dan wel nodig om het circulaire aspect te benadrukken? Ja, benadrukt De Kok. ‘De echte prikkel zit in het feit dat onze partners zich bewust zijn van de circulaire gedachte. Ik kom gemakkelijker aan tafel met de groene boodschap.”

Katalyserend effect

Die boodschap heeft een katalyserend effect, merkt De Kok. Waar hij eerst alleen met klanten sprak over de prijs van zijn dienst, ontstaan er nu nieuwe gesprekken. “Laatst vroeg een klant: Jij zit bij alle plasticverwerkers in Europa aan tafel. Als je die pallets terughaalt, kun je dan niet ook meteen de plastic zakken terughalen waar wij onze korrels in vervoeren, zodat wij ze kunnen recyclen? En zo zijn er nog veel meer materialen die je gericht kunt ophalen en scheiden. Dat kunnen wij, want we hebben het netwerk en de faciliteiten.”

Inmiddels praat De Kok op Europees niveau mee over hoe circulariteit te boosten in de plasticindustrie. Mooie ontwikkelingen, maar hij blijft kritisch. “Er zijn veel mooie woorden, maar nog te weinig daden. Inkopers kunnen veel meer aandacht besteden aan circulariteit. Wij willen een katalysator zijn in die gedachtegang.”

Bron: PRS | Hoofdbeeld en in tekst beelden: Faber Halbertsma Group | Portretfoto: Mirella Boot Fotografie