13-03-2020 07:00 | Door: Jaime Donata

De levensduur van elektronische apparaten verlengen en e-waste voorkomen; dat is de missie van ReplaceDirect. Deze webshop biedt losse onderdelen aan waarmee consumenten hun kapotte apparaten kunnen repareren in plaats van vervangen door iets nieuws. En met succes: het bedrijf is één van de genomineerden van de Shopping Award Duurzaamheid.

De Shopping Awards worden georganiseerd door de Stichting Shopping Awards in samenwerking met brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Dit jaar kunnen webshops voor het eerst meedoen in de categorie Duurzaamheid. In de aanloop naar de uitreiking licht DuurzaamBedrijfsleven de drie genomineerden uit.

We vroegen Rick van der Heijden, marketing manager bij ReplaceDirect, waarom deze webshop voor losse elektronica-onderdelen de award binnen zou moeten slepen.

Wat maakt jullie duurzame businesscase uniek?

“Ons hele bedrijf is ingericht op duurzaamheid – het is de kern van onze business. Onze missie is om apparaten een langer leven te geven en op deze manier e-waste te voorkomen.

Dagelijks zijn we bezig met onze zoektocht naar onderdelen om aan te kunnen bieden aan onze klanten. De kunst zit hem erin dat we digitale koppelingen leggen tussen het betreffende onderdeel en de apparaten waarvoor het geschikt is. Op deze manier verbinden wij de wereld van apparaten aan de ‘anonieme’ wereld van onderdelen.”

Hoe kwamen jullie destijds op het idee voor ReplaceDirect?

“We zijn in 2003 begonnen. Er bestond toen nog geen toegankelijke consumentenmarkt voor elektronische onderdelen. We zagen dit als een kans die we met beide handen hebben aangegrepen.”

Doen jullie, naast het verkleinen van de hoeveelheid e-waste, nog meer met duurzaamheid?

“We werken bijvoorbeeld samen met de Rainforest Connection. Zij maken van oude telefoons een alarmsysteem dat reageert op de geluidsfrequentie van kettingzagen, zodat rangers op tijd worden gewaarschuwd als er illegale houtkap plaatsvindt. Naast ons duurzame businessmodel en onze duurzame partnerships proberen we duurzaamheid ook te integreren in alle dimensies van de werkvloer. Medewerkers gebruiken glazen mokken in plaats van wegwerpbekertjes en we hebben de ramen beplakt met isolerende raamfolie.”

Wat was/is de grootste uitdaging bij het verduurzamen van jullie businessmodel/branche?

“Sommige leveranciers leveren geen losse onderdelen aan. Dan gaan wij op zoek naar compatibele onderdelen die toch kunnen worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan beeldschermen voor een specifieke laptop die niet meer origineel verkrijgbaar zijn. Dat is soms een zoektocht, maar het geeft een enorme voldoening wanneer we klanten kunnen helpen met een specifiek onderdeel dat nergens anders te vinden is.

Onze grootste uitdaging is de consument bewust maken dat ze een kapot apparaat niet meteen hoeven weg te gooien. Daarom werken wij samen met allerlei Repair Café's in het land en ondersteunen wij actief de SIRE campagne ‘Waardeer het, repareer het’. En iedere maand, in onze nieuwsbrief – en in al onze uitingen – promoten wij ook zelf de voordelen van het repareren van elektronische apparatuur.”

Hoe zorgen jullie dat jullie voorop blijven lopen?

“Met ons brede assortiment aan losse elektronische onderdelen zijn wij de grootste en meest complete webshop in onze soort in Nederland. Daarnaast blijven wij altijd nadenken over hoe wij het gemak van de consument voorop kunnen stellen. Daarom werken wij samen met ons zusterbedrijf Twindis, waarmee we een landelijke dekking van resellers en reparatiebedrijven hebben waar onze klanten terecht kunnen voor hulp bij het vervangen van onderdelen.”

Wat leveren jullie initiatieven concreet op als je kijkt naar jullie footprint?

“De CO2-besparing hebben we nog niet doorberekend. Maar in 2019 hebben we met ReplaceDirect ongeveer 600.000 elektronische apparaten gered van de vuilnisbelt. Dat is 1.300 ton aan laptops, telefoons en stofzuigers. Of om het te visualiseren: 211 zeecontainers aan elektroschroot.

We proberen onze processen ook steeds verder te verduurzamen. Tot 2019 lieten wij bijvoorbeeld onderdelen overvliegen uit Azië, maar daar zijn we mee gestopt. Nu laten we alles per boot komen. En we voeren kwaliteitscontroles uit voordat een vracht de grote oversteek maakt, zodat het aantal retourzendingen van defecte onderdelen ook afneemt. Wij hebben hierdoor wel ons voorraadmanagement opnieuw moeten inrichten, want een boot gaat langzamer dan een vliegtuig, maar het heeft een kleinere impact op het milieu.”

Waarom besloten jullie met ReplaceDirect om mee te doen aan de Shopping Award Duurzaamheid?

“De missie van ons bedrijf was en is om apparaten een langer leven te geven en daarmee e-waste te voorkomen. Wij bedienen met ReplaceDirect consumenten die hun kapotte apparatuur willen repareren, in plaats van dat ze nieuwe spullen kopen. Er was tot nu toe eigenlijk geen echte duurzaamheidsprijs voor webshops in Nederland. Wel in België. Die prijs hebben we ooit gewonnen. Nu gaan we voor de Nederlandse award!”

Lees ook: Hoe de koppeling van financiële en milieu-data de businesscase voor ondernemers rondmaakt

Beeld: AdobeStock