28-08-2020 17:17 | Door: Marc Seijlhouwer

In 2050 moet Nederland circulair zijn. ProRail wil het goede voorbeeld geven en alle stations verbouwen zodat ze voldoen aan de duurzame eisen. Maar hoe maak je al die stations circulair? Voor de Dutch Design Week in oktober kwamen vier designers met hun ideeën. Van beton waar mos op groeit tot muren van Nederlands riet.

ProRail werkte samen met de Dutch Design Foundation aan een soort wedstrijd. Uit 43 inzendingen werden vier winnaars gekozen, wiens ideeën op de Dutch Design Week tot wasdom komen. Alle plannen richten zich op de 350 kleinere stations van Nederland. “Experimenten in deze relatief eenvoudige, beheersbare omgeving kunnen model staan voor innovaties in de toekomst op grotere schaal”, aldus de website van de DDW.

Riet en mos

De ideeën volgen allemaal de circulaire strategie: geen verspilling, recyclebare of hoogwaardig herbruikbare producten en uiteindelijk ook geen afval meer. Dat beperkt de ontwerpers, maar daagt ze ook uit. Zo kwamen Welling Architects en Studio Tjeerd Veenhoven samen op het idee van een natuurlijk station. Dat bestaat uit lokaal hout, riet en leem om het station te bouwen. Als vervanger van het milieuonvriendelijke beton gebruiken de ontwerpers mosselgranulaat, een soort grind.

Lees ook: Driebergen-Zeist is het eerste 'landschapsstation' van Nederland

Beton speelt wel een rol in de plannen van Scape Agency. Speciaal, gerecycled cement welteverstaan, waar algen en mossen goed op groeien. Het geeft een station een natuurlijk uiterlijk en het reinigt de lucht. En het laagje mos en alg zorgt ook nog voor geluidsdemping van de langsdenderende intercities.

Toepassing

Of de plannen ook echt te bewonderen zijn op en bij kleine stations, moet blijken. ProRail gaat kijken waar de technieken toepasbaar zijn. Wie nieuwsgierig is, kan in oktober tijdens de Dutch Design Week in ieder geval de ontwerpen bekijken - live en online.

Lees ook: Vloer van trein krijgt tweede leven als tennistafel

Bron: ProRail | Beeld: ProRail