30-11-2018 12:26 | Door: Bas Joosse

De CEO’s van vijftig grote multinationals roepen de wereldleiders op om bij de klimaattop in Polen volgende week effectieve maatregelen te nemen die de CO2-uitstoot wereldwijd kunnen terugdringen.

In een open brief stellen de leiders van grote bedrijven als Philips, DSM, Allianz, Arcadis, Bloomberg, Carlsberg, BT en Unilever dat de industrie de afgelopen drie jaar negen procent minder CO2 heeft uitgestoten. Ze trekken ook dezelfde conclusie als de VN eerder deze week: het doel om de opwarming te beperken tot 2 procent ligt nog niet op schema. “We moeten meer doen, sneller en samen”, stellen de vijftig CEO’s.

CO2-beprijzing

De multinationals willen zich blijven inzetten voor strategieën die de CO2-uitstoot verminderen. Dat kan bijvoorbeeld een CO2-beprijzing betekenen, het terugdringen van energiegebruik en overstappen op hernieuwbare energie. Om de CO2-uitstoot terug te dringen moeten bedrijven samenwerken.

Lees ook: ‘CO2-belasting van € 50 per ton voor Nederlandse bedrijven is te overzien

Financiële prikkels

De wereldleiders moeten volgende week in Polen concrete maatregelen afspreken. Als het aan de multinationals ligt, wordt één van die maatregelen een effectieve methode waarmee CO2 beprijsd kan worden. Ook moet het aantrekkelijker gemaakt worden om te investeren in methodes die weinig CO2 uitstoten. De bedrijven willen ook dat de overheden meer beleid ontwikkelen waarmee de vraag naar duurzame oplossingen toeneemt. “Dit zal er ook voor zorgen dat regeringen ambitieuzere klimaatdoelen kunnen stellen”, vinden de CEO’s. “Door samen te werken kunnen we deze transitie versnellen en de toekomst creëren die de mensheid wil en nodig heeft.”

Tijdens de klimaattop in Katowice moeten de afspraken van Parijs concrete invulling krijgen. Veel organisaties waarschuwen dat er meer gedaan moet worden om het gestelde doel van een maximale opwarming van 2 graden te halen.

Lees ook: Club van Rome presenteert een klimaat noodplan.

Actie

De ondertekenende CEO’s leiden multinationals die zelf al het nodige doen om hun CO2-uitstoot te beperken. Zo recyclet Unilever sinds 2015 al het afval; daarmee bespaart het bedrijf ook nog eens € 200 mln, zet energiebedrijf Engie vol in op de transitie naar duurzame energie en wil Philips in 2020 CO2-neutraal zijn.

Lees ook: De duurzame nalatenschap van Unilever-CEO Paul Polman

Bron: World Economic Forum | Afbeelding: Adobe Stock