25-03-2020 09:00 | Door: Marc Seijlhouwer

Midden in de coronacrisis lanceert het Nederlandse bedrijf Abbot Kinney’s een aantal plantaardige zuivelproducten in de Albert Heijn. Is dat geen groot risico? “Het zal eerder een positief dan negatief effect hebben.”

De kokos-, haver- en amandelyoghurts van Abbot Kinney’s zijn de zoveelste in het plantaardige zuivelschap. “Maar veel andere yoghurts zijn gezoet of gemaakt met soja; onze producten hebben geen toegevoegde suiker en smaken daarom anders, puurder”, vertelt mede-oprichter Gijs van Maasakkers. Volgens het bedrijf stoot hun yoghurt ongeveer 50 procent minder CO2 uit dan soja- of koemelkyoghurt. “En alles is biologisch en ongezoet. We willen het gezond en lekker maken.”

Vanaf vandaag liggen de producten bij de Albert Heijn in het zuivelschap. In andere landen heeft het merk al  succes. De producten van het bedrijf worden op 8.000 plekken in Europa verkocht. “Vooral in de steden is het een succes; daar is plantaardig eten vooralsnog populairder dan op het platteland. Maar het is overal een trend.”

Biologische yoghurt

De kokosnoten voor de yoghurt komen voornamelijk uit Sri Lanka, waar biologische kokosboeren zitten die bijvoorbeeld geen kunstmest gebruiken. De amandelen en haver worden in Europa verbouwd. Alle melk wordt gemaakt bij de plantages. “Dat scheelt in transport, omdat je melk efficiënter kan vervoeren dan hele kokosnoten.” Sinds dit jaar werkt Abbot Kinney’s samen met Good Shipping, een bedrijf dat uitvaart in de scheepvaart compenseert door biobrandstof toe te passen.

Lees ook: Kan je zuivel van koemelk duurzamer maken?

Coronacrisis en de gevolgen

Midden in de coronacrisis een zuivelproduct introduceren bij de Nederlandse klant, is dat een goed idee? Van Maasakkers voorziet geen problemen. “Dit soort launches wordt al maanden van te voren gepland. Dat het nu midden in de crisis valt, is niet erg. Sterker nog: je ziet dat supermarkten het nu juist erg goed doen qua omzet. En we geven mensen een product dat gezond is en waar je jezelf toch mee kan verwennen. En we proberen mensen te inspireren via onze sociale media, om ze gezonde routines aan te leren. Dat willen mensen in deze tijd, waarin ze veel binnen zitten, graag. Dus de crisis zal eerder een positieve dan negatieve impact hebben op de verkoop.”

De veiligheidsregels zijn in de fabrieken aangescherpt in verband met corona. Van Maasakkers: “Er werd daar sowieso al hygiënisch gewerkt, omdat yoghurt een product is dat snel last heeft van invloeden van buitenaf. Maar nu zijn de regels over afstand ook doorgevoerd. En bij ons Amsterdamse hoofdkantoor werken we thuis.”

Meer regelen

Kortom: de coronacrisis vraagt om extra geregel. “Het wordt ingewikkelder om zeker te weten dat het goed gaat in de supply chain. Je kan immers niet even naar je collega lopen om te vragen of alles geregeld is. Maar het is in principe geen slechte tijd om een retail-product te lanceren, denk ik.”

Lees ook: Minder CO2-uitstoot door nieuwe verpakking voor yoghurt

Bron: Abbot Kinney's | Beeld: Tessy van den Boom