04-05-2020 09:00 | Door: Paul van Liempt

In 2019 werd de Nederlandse zonne-auto Lightyear door het gerenommeerde Amerikaanse magazine Time uitgeroepen tot één van de beste honderd uitvindingen. Een compliment dat oprichter en CEO Lex Hoefsloot in dank aanvaardde. En ondanks de coronacrisis ligt hij nog steeds op koers met de ontwikkeling en productie van zijn super-aerodynamische wagen: "Eind 2021 gaat de eerste rijden. En we hebben zelfs een nieuwe propositie ontwikkeld."

Hij woont en werkt vanuit het epicentrum in Brabant. "Vanuit Helmond om precies te zijn, ongeveer 10 kilometer van het echte epicentrum Uden verwijderd." Het is even slikken voor de reislustige TU-ingenieur en ondernemer, die gewend is aan conferenties in Silicon Valley en Tokyo. "Acht weken geleden kwam ik terug van trips naar Amerika en Japan. Sindsdien ben ik Brabant niet meer uit geweest."

Hoe gaat het met je start-up?

"Het gaat goed, we plukken er nu de vruchten van dat we al veel eerder een digitale infrastructuur hadden opgetuigd. We werkten vaak digitaal vanuit huis en met onze softwarepakketten kunnen we prototypes simuleren. Het fysieke werk, het bouwen van onderdelen, gebeurt nu in shifts van vier. Uiteraard op anderhalve meter afstand. En om te kunnen blijven lachen houden we eens per week een videochat waarbij iedereen z'n mooiste hoed opzet."

Je hebt een bedrijf met ongeveer honderd werknemers. Heb je mensen moeten ontslaan?

"Nee, gelukkig niet. We hebben een team van toegewijde mensen, van pioniers, die bijna allemaal in vaste dienst werken. En sinds 1 maart is Laurens Weers van Fatboy als CFO bij ons komen werken. We zijn er op vooruit gegaan. Zo hosten we binnenkort een online recruitment event."

En blijven de investeerders er in geloven?

"Het was natuurlijk alle hens aan dek toen de pandemie uitbrak. Maar investeerders die in ons portfolio geloven, doen dat nog steeds. Aan de funding-kant zag je een verschuiving. De ene partij gaat nog steeds vol met je mee, anderen zeggen geen besluiten te willen nemen. Nu even niet, zeggen ze, ze wachten liever op een periode met meer zekerheden. Er zit niets tussenin, het is een van beide, dat is een groot verschil met vroeger. Gelukkig zijn er wel veel nieuwe investeerders die zich melden."

Is de ambitie nog altijd om de automarkt te ontwrichten?

"Dat kan nog steeds, omdat we op schema liggen. Eind 2021 komt de eerste in de verkoop en op de weg. Daarvoor gaat hij al gebruikt worden door testrijders als journalisten die erover berichten. De eerste zal rond de € 150.000 (ex-BTW) gaan kosten, in de jaren daarna kan de prijs aanmerkelijk dalen. Elon Musk vond integreren met zonnepanelen aanvankelijk onzinnig. Wij hebben er aan vastgehouden en andere autofabrikanten zijn ook steeds meer met het idee gaan spelen. Uniek van de Lightyear blijft dat je geen laadpalen nodig hebt, maar dat je met een stekker in het stopcontact laadt voor vijfhonderd kilometer."

Luister ook de Green Leaders podcast met Lex Hoefsloot: 'Als de kans er is, dan moet je hem pakken'

Ligt er desondanks een scenario klaar, mocht het alsnog mislukken?

"We zijn een start-up, dan leef je altijd met onzekerheid, we moeten ons elke dag waarmaken. Daar is het hele team vol van doordrongen, daarom ga ik er vanuit dat we slagen. Er zijn veel paden voorwaarts. De technologie die we ontwikkelen is op meer plekken in de industrie toepasbaar. De toekomst is ook niet inktzwart. De beurzen doen het beter dan tijdens de vorige crisis. Ook wijst alles er op dat de energietransitie doorzet. De fossiele industrie gaat eraan. Ik kan me niet voorstellen dat olie-maatschappijen een bail out krijgen. En KLM wordt kort gehouden. Wij zitten ook niet stil. We ontwikkelen een nieuwe propositie, die ik nog even voor me houd."

Ik ben toch heel benieuwd...

"Oké...het is een aangepaste propositie. Als koper plaats je nu een pre-order in de vorm van een investering. Daarmee profiteer je, omdat de pre-order rendeert door de waardering van het bedrijf. Als de auto is geproduceerd kun je ervoor kiezen met je aandelen te betalen. Maar je kunt hem natuurlijk ook direct betalen, haha!"

Lees ook: 'Coronacrisis leert ons dat we vol op klimaatverandering moeten inzetten'

Beeld: Marijn de Wijs