28-05-2020 07:00 | Door: Marc Seijlhouwer

De Spelen van 2020 zouden vanuit Nederland gepaard gaan met een grootse waterstofcampagne om mensen bekend te maken met de mogelijkheden van de techniek. Nu de Spelen verplaatst zijn, valt die campagne in het water. Voor 2021 wil de organisatie Missie H2 alsnog waterstof promoten, met een sponsordeal met de atleten en NOS*NSF. Maar hoe plan je promotie-evenementen als samenscholingen verboden zijn?

Vandaag maakt Missie H2 bekend dat de plannen om waterstof op de Spelen te promoten ook in 2021 doorgaan. De zes partijen achter het consortium (Gasunie, Shell, Port of Amsterdam, Remeha, Groningen Seaports en Stedin) zijn met deze verlenging uiteraard meer geld kwijt, "maar in deze tijden je geld terugtrekken, dat doe je sporters en de sport niet aan", vertelt Henk Jacobs van Gasunie. “Alle partners waren het dan ook snel eens over verlenging van deze samenwerking."

Vlak voor dit besluit sloot een zevende partner zich bij het consortium aan: Louwman Parqui, de importeur van onder anderen Toyota (de bouwer van waterstofauto Mirai).

Waterstofauto en SAIL

Maar het coronavirus gooide wel roet in het eten. De bedrijven wilden met een aantal atleet-ambassadeurs (voornamelijk watersporters) aan een groot publiek laten zien dat waterstof de toekomst heeft en dat Nederland een van de belangrijkste waterstofhubs kan worden.

Lees hier over de oorspronkelijke plannen van Missie H2

Bij de campagne hoorde ook een paar grote evenementen. Een aantal Toyota's Mirai zou bijvoorbeeld stroom leveren voor een evenement waar gezinnen de olympische sporten konden beleven. En Missie H2 zou de watersporters feestelijk onthalen bij SAIL, maar dat kan dit jaar niet doorgaan. Dus wat we volgend jaar gaan doen? Daar werken we nu samen met NOC*NSF hard aan,” vertelt Jacobs.

Missie H2, zoals het project heet, zou voor NOC*NSF  de eerste 'maatschappelijke sponsor' zijn. “We communiceren niet namens de bedrijven, maar we communiceren een boodschap. NOC*NSF is tegenwoordig op zoek naar dit soort boodschappen, in plaats van alleen sponsoring door bedrijven”, weet Jacobs.

Dat de sponsoring volgend jaar opnieuw wordt ingezet, klinkt logisch. Toch zitten er nog flink wat haken en ogen aan. ““De campagne gaat toch op de kop. Bovendien zien we dat marketing- en communicatiebudgetten in tijden van corona stevig onder druk komen. En dan moet je in zo’n consortium ook nog eens met alle zes, zeven partijen tot dezelfde conclusie komen”

Waterstof voor de industrie

Hoe de campagne er volgend jaar uit gaat zien, weet Jacobs nog niet. Maar het is belangrijk dat er bij het grote publiek bewustzijn is over waterstof. “Je zag met andere aspecten van de energietransitie: het loopt vertraging op als er geen draagvlak is. Mensen kennen de waterstofauto en hebben een idee dat je waterstof in kan zetten om een huis te verwarmen. Maar dat waterstof een enorm verschil kan maken in het vergroenen van onze industrie en in het zwaar transport, en dat onze havens zich in hoog tempo ontwikkelen tot internationale ‘Hydroports’, dat is veel minder bekend.”

Lees ook: De grootste waterstoffabriek ter wereld staat in Japan

Bron: Missie H2 | Beeld: Adobe Stock